Berita UtamaDunia

AS arah keluarkan 50 juta tong minyak dari rizab strategik

Langkah diyakini dapat turun harga petrol yang kian meningkat

WASHINGTON, 19 Rabiulakhir 1443H, Rabu – Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden telah mengarahkan agar 50 juta tong minyak dikeluarkan dari rizab strategik untuk membantu mengurangkan kos tenaga.

Langkah yang diumumkan semalam itu dilakukan dalam penyelarasan dengan negara-negara utama yang menggunakan tenaga termasuk China, India, United Kingdom, Jepun dan Korea Selatan, kata Rumah Putih.

“Tindakan yang diselaraskan ini akan membantu kami menangani kekurangan bekalan, yang seterusnya membantu mengurangkan harga.

“Hari ini, kami melancarkan usaha besar untuk menyederhanakan harga minyak, usaha yang akan menjangkau dunia dalam jangkauannya dan akhirnya sampai ke stesen minyak kawasan anda, dengan izin tuhan.

“Tidak lama lagi, anda akan melihat harga gas turun,” kata Biden dalam ucapan di Rumah Putih, semalam.

Seorang pegawai kanan pentadbiran memberitahu pemberita bahawa ia akan bermula pada pertengahan hingga akhir Disember, dan campur tangan selanjutnya mungkin untuk menstabilkan pasaran ketika kerajaan AS terus bertindak balas terhadap kesan pandemik.

“Seperti yang presiden katakan, pengguna berdepan kesusahan di stesen minyak sekarang,” kata pegawai itu.

Walaupun bertujuan menstabilkan pasaran tenaga global, pelepasan minyak itu juga mempunyai implikasi politik ketika penduduk AS bersiap sedia untuk menghadapi inflasi yang lebih tinggi dan kenaikan harga menjelang Hari Kesyukuran dan perjalanan percutian musim sejuk.

Harga petrol berada pada kira-kira AS$3.40 segelen, lebih daripada dua kali ganda harganya setahun lalu, menurut Persatuan Automobil Amerika.

Rizab Petroleum Strategik AS, yang dimulakan pada 1975, adalah simpanan kecemasan untuk mengekalkan akses kepada minyak sekiranya berlaku bencana alam, isu keselamatan negara dan peristiwa lain.

Ia adalah rizab minyak kecemasan terbesar yang diketahui di dunia dan diselenggara oleh Jabatan Tenaga. 

Rizab itu disimpan di dalam gua-gua yang dicipta dalam kubah garam di sepanjang Pantai Teluk Texas dan Louisiana.

Pentadbiran Biden berhujah bahawa bekalan minyak tidak seiring dengan permintaan, dan rizab itu adalah alat yang tepat untuk membantu mengurangkan masalah. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button