Berita UtamaIstimewa

Pemimpin Melayu penakut punca DAP makin besar kepala

Terlalu memberi muka sehingga wujudnya tuntutan yang melampau

Oleh Zuhayati Yazid

BANGI, 20 Rabiulakhir 1443H, Khamis – Sikap pemimpin Melayu yang ‘penakut’ punca kaum lain mengambil kesempatan dan dilihat semakin berani menuntut pelbagai perkara.

Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu (MPM), Datuk Dr Hasan Mad mengakui kecewa dengan sikap pemimpin negara yang seolah-olah ‘bersedia’ di pulas tangan oleh pendatang demi kepentingan diri.

“Semuanya berpunca daripada kelemahan pemimpin kita yang terlalu memberi muka sehingga wujudnya tuntutan melampau dari segelintir pihak.

“Tidak dinafikan Kor Ming adalah daripada kumpulan yang langgar Perlembagaan, tapi dia berani buat pun kerana pemimpin kita yang lemah dan ‘tidak cerdik’.

“Sekiranya kita bertegas dan tahu kedudukan sebenar, saya yakin mereka sedar diri dan tahu kedudukan mereka di negara kita,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Setiausaha Agung parti tamak halona DAP, Nga Kor Ming yang mengesyorkan kerajaan supaya menggubal dasar perpaduan negara yang baharu.

Bekas Timbalan Speaker Dewan Rakyat itu mencadangkan agar semua rakyat yang lahir selepas awal pagi 31 Ogos 1957 boleh menikmati status Bumiputera, dan kerajaan tidak patut dan tak boleh lagi membezakan rakyat dengan ‘warna kulit’.

Malah, Kor Ming menegaskan bahawa selagi kerajaan masih membezakan rakyat berdasarkan warna kulit, perpaduan negara yang sebenar tidak dapat dicapai.

Mengulas kenyataan tidak masuk akal itu, Dr Hasan percaya kenyataan Kor Ming seperti mahu ‘mencuit’ keupayaan pemimpin kita sama ada akan naik angin atau masih lagi berlembut.

“Namun, sayangnya pemimpin kita masih lagi tidak sedar dan masih lagi berkompromi dan tidak anggap perkara itu sesuatu yang serius,” katanya.

Beliau memberikan contoh kelemahan pemimpin negara yang sanggup menjual negara semata-mata mahu kekal berkuasa.

“Ada pemimpin kita tawar macam-macam sedangkan dia sendiri tahu tawaran yang dibuat itu sebenarnya adalah tindakan menjual negara.

“Keadaan inilah punca golongan DAP ini semakin besar kepala, kerana mereka tahu kita akan berikan apa sahaja walaupun tidak relavan,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button