Berita Utama

UMNO fail permohonan gantung prosiding kes saman SRC

Bagi tuntut RM16 juta yang didakwa dipindahkan secara salah kepada UMNO

KUALA LUMPUR, 4 Jamadilawal 1443H, Khamis – UMNO memfailkan permohonan untuk menggantung prosiding kes saman SRC International Sdn Bhd terhadap parti politik itu bagi menuntut RM16 juta yang didakwa dipindahkan secara salah kepada UMNO.

UMNO selaku defendan memfailkan notis permohonan itu bersama afidavit sokongan menerusi Tetuan Shahrul Hamidi & Hamidi di Mahkamah Tinggi di sini, pada 24 November lepas.

Menerusi afidavit sokongan, Setiausaha Kerja UMNO Datuk Mohd Sumali Reduan berkata alasan permohonan itu antaranya defendan memfailkan notis rayuan di Mahkamah Rayuan berhubung keputusan Pesuruhjaya Kehakiman Quay Chew Soon pada 10 November lepas, yang menolak permohonan parti politik berkenaan untuk membatalkan kes saman tersebut dan membenarkan permohonan SRC International, Gandingan Mentari dan Jendela Pinggiran selaku plaintif untuk meminda writ saman dan pernyataan tuntutan.

“Defendan tidak berpuas hati terhadap kedua-dua keputusan itu dan telah memfailkan dua notis rayuan kepada Mahkamah Rayuan pada 17 November.

“Pada hari yang sama juga (10 November), Quay membenarkan permohonan defendan untuk penggantungan sementara (interim) prosiding tindakan itu (saman) termasuk pemfailan pernyataan pembelaan dan mengarahkan defendan memfailkan permohonan penggantungan prosiding kes saman tersebut,” kata Mohd Sumali dalam afidavit sokongan itu.

Mohd Sumali mendakwa tiada sebarang prejudis kepada plaintif-plaintif sekiranya mahkamah membenarkan permohonan penggantungan prosiding kes saman itu.

“Sekiranya permohonan ini (penggantungan) tidak dibenarkan oleh mahkamah dan defendan diarahkan untuk memfailkan pernyataan pembelaan, rayuan-rayuan tersebut akan menjadi sia-sia dan akademik kerana jika rayuan-rayuan itu dibenarkan oleh Mahkamah Rayuan, maka keseluruhan prosiding permohonan ini akan terbatal,” kata Mohd Sumali.

Sementara itu, peguam Shahrul Fazli Kamarulzaman yang mewakili UMNO ketika dihubungi Bernama selepas pengurusan kes di hadapan Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi Noordura Mohamed Din, berkata mahkamah menetapkan pendengaran permohonan penggantungan kes saman itu di hadapan Quay pada 10 Mac depan secara dalam talian.

Prosiding hari ini disertai peguam Mohamed Baharudeen Mohamed Ariff yang mewakili UMNO dan Nur Syafinaz Vani Abdullah mewakili kesemua plaintif.

Dalam tuntutan saman itu, plaintif mendakwa UMNO mengetahui bahawa wang RM16 juta itu adalah milik SRC International dan parti politik tersebut tidak mempunyai asas untuk menerima dana berkenaan.

Pada 10 Mei lepas, Kementerian Kewangan mengesahkan bahawa 1MDB dan anak syarikatnya SRC International Sdn Bhd telah memfailkan 22 saman bagi mendapatkan semula aset bernilai lebih RM96.6 bilion termasuk RM300 juta daripada pelbagai pihak tempatan.

Kementerian itu menyebut writ saman terbabit difailkan pada 7 Mei iaitu enam oleh 1MDB dan 16 oleh SRC. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button