Berita Utama

Kerajaan sedia bincang syor kecualikan cukai hiburan syarikat pawagam

Kutipan cukai hiburan di bawah bidang kuasa PBT negeri masing-masing

KUALA LUMPUR, 6 Syaaban 1442H, Sabtu – Kerajaan sedia berbincang mengenai cadangan pengecualian cukai hiburan bagi syarikat pengendali pawagam yang terjejas akibat penularan COVID-19.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah berkata, terdapat aduan dan cadangan mengenai perkara itu daripada pihak industri, namun belum ada sebarang memorandum secara rasmi dihantar kepada kementerian terbabit. 

Beliau berkata, kutipan cukai hiburan adalah di bawah bidang kuasa pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri masing-masing, bagaimanapun Kerajaan Persekutuan terbuka untuk berbincang. 

“Saya telah dengar aduan (pengecualian cukai hiburan) ini sudah lama namun sejak musim COVID-19, perkara ini semakin hangat dibincangkan. Belum ada memorandum rasmi tapi perkara ini dalam pengetahuan saya dan kita sedang menelitinya. 

“Saya amat mengalu-alukan jika ada pemohonan rasmi dibuat dan kita sedia untuk berbincang sebab ini musim (COVID-19), semua orang menderita, apa yang kita boleh bantu, kita bantu,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan lawatan dan pemantauan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) pawagam di Golden Screen Cinema (GSC) Midvalley Megamall, di sini hari ini. 

Saifuddin juga menyeru orang ramai supaya tidak bimbang untuk menonton wayang selepas kerajaan membenarkan sektor itu kembali beroperasi dengan pematuhan SOP yang ketat. 

Beliau berkata, berdasarkan data penularan wabak itu di negara ini, industri kreatif termasuk operasi panggung wayang bukan sektor utama yang menyumbang kepada kluster COVID-19. 

Bagaimanapun, katanya, biarpun kerajaan memberi kelonggaran untuk industri itu beroperasi, semua pihak perlu mengambil tanggungjawab dan berhati-hati dalam mematuhi setiap SOP yang ditetapkan. 

“Saya menyeru orang ramai datang ke pawagam dan patuh SOP kerana pembukaan panggung wayang ini sekali gus dapat membantu ekonomi dan pendapatan petugas pawagam dan industri berkaitan,” katanya. -Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button