Berita Utama

PRU15: UMNO Terengganu sedia gerak solo tanpa PAS

Terpulang pada PAS buat keputusan status Muafakat Nasional

KUALA TERENGGANU, 7 Jamadilawal 1443H, Ahad – UMNO Terengganu menyatakan pendirian akan bergerak secara bersendirian tanpa kerjasama dengan PAS pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti.

Ini sekali gus memberi bayangan parti itu berkemungkinan menolak gabungan Muafakat Nasional (MN) yang dibina sebelum ini.

Ketua Pemudanya, Tengku Haphiz Tengku Putera berkata, seluruh jentera parti yakin mampu meneruskan perjuangan walaupun solo dan kini sedang bersiap siapa menghadapinya.

“Buat masa ini terpulang kepada pimpinan PAS untuk membuat keputusan berhubung status MN.

“Kami dalam pimpinan UMNO hanya membuat keputusan untuk tidak bersama BERSATU pada PRU15, isu untuk tidak bersama UMNO dalam MN adalah hak PAS,” katanya.

Tambah Tengku Haphiz, kepimpinan UMNO negeri sedang melaksanakan tugas bagi menguatkan parti dengan menggunakan logo dan bendera Barisan Nasional (BN) seperti diamanahkan pucuk pimpinan parti.

“Kami juga sudah mengemukakan senarai cadangan calon dari kalangan Pemuda kepada pimpinan tertinggi parti.

“Seluruh jentera parti terutama Pemuda UMNO sudah bersiap siaga untuk menghadapi PRU walaupun bakal bertanding secara solo,” katanya.

Sebelum ini, Ketua UMNO Bahagian Pulai di Johor, Datuk Nur Jazlan Mohamed berjanji akan membawa usul menerusi mesyuarat pada 18 Disember ini bagi memutuskan hubungan dengan PAS sekali gus membubarkan MN.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button