Berita UtamaDunia

Serangan Arab Saudi di kawasan perumahan Yaman korbankan 3 nyawa

Wanita 60 tahun, dua kanak-kanak maut di daerah Harad Hajjah

SANA’A, 8 Jamadilawal 1443H, Isnin – Pesawat pejuang Arab Saudi telah mengebom kawasan perumahan di wilayah Hajjah di barat laut Yaman, membunuh sekurang-kurangnya tiga orang termasuk dua kanak-kanak, dan mencederakan dua yang lain.

Sumber keselamatan memberitahu media Yaman bahawa serangan udara maut itu menyasarkan sebuah rumah di daerah Harad Hajjah pada hari Ahad dan membakarnya.

Serangan itu membunuh seorang wanita berusia 60-an dan dua kanak-kanak serta mencederakan dua yang lain, tambah sumber itu.

Dia juga menyelar pakatan yang diketuai Arab Saudi kerana menyasarkan orang awam dan melakukan jenayah perang yang memalukan manusia.

Pada hari Sabtu, jet pejuang Arab Saudi mengebom lebih 50 kali beberapa wilayah Yaman, termasuk Ma’rib, Hudaydah dan Sa’ada.

Arab Saudi, yang disokong oleh Amerika Syarikat dan sekutu serantau, melancarkan perang ke atas Yaman pada Mac 2015, dengan matlamat membawa kerajaan bekas Presiden Abd Rabbuh Mansour Hadi kembali berkuasa sekali gus menumpaskan gerakan penentangan Ansarullah yang popular.

Peperangan itu telah menyebabkan ratusan ribu rakyat Yaman mati, dan berjuta-juta lagi kehilangan tempat tinggal.  

Ia juga telah memusnahkan infrastruktur Yaman dan menyebabkan kebuluran meluas serta penyakit berjangkit di sana.

Di sebalik pengeboman Arab Saudi terhadap negara miskin itu, angkatan bersenjata Yaman dan Jawatankuasa Popular telah berkembang dalam menentang pencerobohan yang diketuai Arab Saudi dan meninggalkan Riyadh dan sekutunya terperangkap di negara ini. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button