Berita Utama

54 korban banjir, dua lagi masih hilang: Bukit Aman

Terdapat 13,322 mangsa di seluruh negara setakat 12 tengah hari

KUALA LUMPUR, 2 Jamadilakhir 1443H, Rabu – Sejumlah 54 kematian akibat banjir direkodkan di seluruh negara dan dua lagi masih hilang setakat hari ini, kata Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (JKDNKA) Bukit Aman Datuk Hazani Ghazali.

Beliau berkata negeri yang mencatatkan kematian tertinggi dalam bencana banjir adalah Selangor iaitu 25 orang, diikuti Pahang (21), Kelantan (empat), Sabah (tiga) dan seorang di Negeri Sembilan.

Hazani berkata situasi semasa laporan banjir daripada kesemua Pusat Kawalan Kontinjen mendapati seramai 13,322 mangsa di seluruh negara telah direkodkan setakat 12 tengah hari tadi.

“Sebanyak tujuh negeri terlibat banjir dan sejumlah 172 pusat pemindahan sementara (PPS) masih aktif,” katanya dalam sidang media khas di Bukit Aman, di sini, hari ini.

Mengulas mengenai situasi banjir di Segamat, Johor, Hazani berkata empat kampung di daerah berkenaan telah terputus jalan utama akibat dinaiki air setakat hari ini namun keadaan masih terkawal.

“Empat perkampungan yang terputus laluan utama ialah Kampung Lubuk Lanjut, Kampung Batu 10, Kampung Budu dan Kampung Spang Loi.

“Keadaan di Segamat masih dalam kawalan. Misi memberi bantuan masih kami teruskan dengan menggunakan sebuah helikopter yang telah diatur gerak bagi membantu mangsa banjir di perkampungan yang terjejas”, katanya.

Hari ini, Ketua Polis Negara Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani telah mengarahkan JKDNKA untuk menyelaraskan bantuan meliputi jalan udara serta air bagi memastikan kebajikan penduduk terjejas banjir kekal terpelihara.

Bantuan itu antaranya sebuah helikopter milik Pasukan Gerakan Udara polis diguna untuk menghantar bekalan keperluan bagi penduduk di Segamat yang terputus hubungan ekoran jalan darat dinaiki air. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button