Berita Utama

Rayuan Azmin batal saman pengundi Gombak didengar 13 April

Pihak terlibat dikehendaki kemuka hujahan bertulis pada 29 Mac

PUTRAJAYA, 9 Jamadilakhir 1443H, Rabu – Mahkamah Rayuan akan mendengar rayuan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali untuk membatalkan saman yang dikemukakan 10 pengundi berdaftar kawasan Parlimen Gombak terhadapnya atas dakwaan menipu dan melanggar kewajiban fidusiari sebagai Ahli Parlimen kawasan itu, pada 13 April.

Peguam N.Yohendra yang mewakili pengundi itu ketika dihubungi berkata, tarikh pendengaran rayuan tersebut ditetapkan semasa pengurusan kes di hadapan Penolong Kanan Pendaftar Nur Adilah Halid pada Isnin.

Pihak-pihak yang terlibat dalam rayuan itu dikehendaki mengemukakan hujahan bertulis mereka pada 29 Mac.

Pada 10 Jun tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan Azmin untuk membatalkan saman yang difailkan 10 pengundi itu terhadapnya.

Pada hari yang sama, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Akhtar Tahir juga menolak permohonan pengundi berkenaan untuk memadamkan sebahagian pernyataan pembelaan Mohamed Azmin.

Pada 27 November 2020, 10 pengundi itu memfailkan saman terhadap Mohamed Azmin, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, atas dakwaan menipu dan melanggar kewajipan fidusiari menerusi ‘Langkah Sheraton’ yang menyebabkan kerajaan Pakatan Harapan tumbang pada Februari 2020.

Dalam pernyataan tuntutan mereka, pengundi tersebut antara lain memohon pengisytiharan bahawa Mohamed Azmin selaku Ahli Parlimen Gombak, telah melanggar kewajiban fidusiarinya, menipu serta memungkiri representasi yang dibuat kepada mereka dalam pilihan raya umum bagi kawasan berkenaan.

Mereka menuntut ganti rugi keterlaluan dan teladan, kos dan perintah lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

Pada 12 Mac tahun lepas, Mohamed Azmin memfailkan permohonan untuk membatalkan saman itu atas alasan saman tersebut tidak mendedahkan kausa tindakan yang munasabah sebaliknya mengaibkan, bersifat remeh, menyusahkan atau membawa kepada suatu penyalahgunaan proses mahkamah. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button