Berita UtamaDunia

Gempa bumi 6.6 magnitud gegar pulau Jawa

Bangunan di Jakarta turut sama alami gegaran

JAKARTA, 11 Jamadilakhir 1443H, Jumaat – Gempa bumi berukuran 6.6 magnitud melanda pulau Jawa di Indonesia, hari ini Jumaat, kata Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) ketika bangunan dilaporkan bergegar di ibu kota Jakarta.

Gempa itu melanda barat daya pulau tersebut dan pada kedalaman 37 kilometer (23 batu) pada 0905 GMT, kata USGS.

Tiada amaran tsunami dikeluarkan dan tiada laporan segera mengenai kematian atau kerosakan, tetapi gegaran dirasai di ibu negara, Jakarta dan menggegarkan bangunan, menurut wartawan AFP.

Beberapa penduduk Jakarta telah dipindahkan dari bangunan dan beratus-ratus menunggu di luar selepas gempa itu, kata seorang wartawan AFP di sana.

Nur Latifa, seorang penduduk berusia 25 tahun, menggambarkan bagaimana orang ramai di kompleks pangsapuri Kalibata City – di selatan ibu negara – melarikan diri dari rumah mereka ketika gempa melanda.

“Saya bekerja dari rumah dan perasan komputer riba saya bergerak… kemudian pintu mula berbunyi dan objek yang tergantung mula membuat bunyi.

“Saya memanggik rakan sebilik saya yang berada di dalam bilik air dan kami melarikan diri dari apartmen. Orang di luar bergegas ke arah tangga kecemasan,” katanya kepada AFP.

Indonesia sering mengalami gempa bumi kerana kedudukannya di Lingkaran Api Pasifik, dan negara itu juga berada di antara pertemuan tiga plat bumi – plat Indo-Australia, plat Eurasia dan plat Pasifik. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button