Berita Utama

SUHAKAM perlu berubah selesai isu ikut acuan Malaysia

Perlu sensitif, Malaysia tak sama seperti Barat

BANGI, 16 Jamadilakhir 1443H, Rabu – Jaminan yang diberikan kerajaan perlu digunakan sebaik mungkin oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) untuk memperbetulkan semula hala tujunya selaras dengan Akta SUHAKAM.

Malah, menjadi keperluan untuk suruhanjaya tersebut mempertahankan bangsa dan negara selari dengan kedudukan serta Perlembagaan negara ini, demikian kata Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Aminuddin Yahaya.

“Seharusnya menjadi kewajipan SUHAKAM dalam pertahankan bangsa dan budaya di negara kita, selain lebih prihatin dalam menyelesaikan sesuatu isu yang langsung tidak sama seperti berlaku di negara Barat.

“Malaysia ini tidak sama dengan negara Barat dan kita mempunyai budaya dan adat dan perkara tersebut, SUHAKAM perlu sentisif ke arah itu dan tidak berkiblatkan negara Barat dalam menyelesaikan permasalah di negara ini,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

Beliau berpandangan, SUHAKAM perlu menjadikan isu-isu serius seperti gender dan ajaran sesat sebagai agenda utama dalam mempertahankan hak asasi manusia di negara ini.

“Walaupun suruhanjaya itu adalah sebuah badan bebas, namun sebagai entiti yang diwujudkan dan didanai kerajaan, SUHAKAM sewajarnya mengutamakan adat dan budaya ketimuran yang ada dalam negara kita yang jauh berbeza dengan kehidupan barat,” tegas beliau.

Justeru, katanya, jalan penyelesaian sesuatu masalah juga perlu dilakukan mengikut acuan negara ini.

Semalam, kerajaan memberi jaminan akan membantu SUHAKAM dalam mempromosi hak asasi manusia yang selaras dengan Perlembagaan Persekutuan dan acuan Malaysia, demi kesejahteraan rakyat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, kerajaan juga sedia bekerjasama dengan SUHAKAM dalam menangani sebarang pelanggaran hak asasi manusia di negara ini.

Kerajaan jamin bantu Suhakam promosi hak asasi manusia ikut acuan Malaysia

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button