Berita Utama

Tarif elektrif semasa di Semenanjung kekal hingga 30 Jun

Pengguna akan terus menikmati rebat dua sen setiap kWj

KUALA LUMPUR, 25 Jamadilakhir 1443H, Jumaat – Kerajaan memutuskan untuk mengekalkan tarif elektrik semasa bagi semua pengguna di Semenanjung Malaysia.

Status quo ini akan kekal sekurang-kurangnya sehingga 30 Jun tahun ini sebelum semakan tarif seterusnya di bawah rangka kerja Ketidakseimbangan Pelepasan Kos Bahan Api (ICPT) diperkenalkan oleh Suruhanjaya Tenaga (ST).

Keputusan itu bermakna tarif kekal pada 39.45 sen sekiloWatt jam (kWj), manakala pengguna akan terus menikmati rebat dua sen setiap kWj tanpa sebarang surcaj.

Tetapi pengguna bukan domestik dari sektor komersial dan perindustrian akan dikenakan surcaj sebanyak 3.70 setiap kWj.

Langkah itu diambil berikutan keputusan kerajaan melaksanakan Regulatori Ketiga (RP3) Tenaga Nasional Bhd (TNB) dari Februari 2022 hingga Disember 2024 di bawah rangka kerja Kawal Selia Berasaskan Insentif (IBR).

ST dalam satu kenyataan hari ini berkata, tarif semasa telah dilaksanakan sejak 1 Januari 2014 apabila rangka kerja IBR diperkenalkan.

“Dari 1 Julai 2021 hingga 31 Disember 2021, terdapat peningkatan dalam kos bahan api dan kos penjanaan lain berjumlah RM1.67 bilion, berikutan kenaikan harga arang batu mencecah AS$200 setan.

“Oleh itu, kerajaan telah memperuntukkan RM715 juta daripada dana Kumpulan Wang Industri Elektrik untuk mengekalkan rebat dan menyerap surcaj ICPT untuk semua pengguna,” katanya.

ICPT adalah mekanisme di bawah rangka kerja IBR yang membolehkan TNB sebagai utiliti mencerminkan perubahan (sama ada kenaikan atau pengurangan) dalam bahan api dan kos berkaitan penjanaan lain dalam tarif elektrik setiap enam bulan.

Sementara itu, TNB berkata, kerajaan telah meluluskan dan memutuskan melalui surat daripada ST untuk melaksanakan RP3 untuk dua tahun akan datang.

“Keputusan ini mematuhi peraturan dan peraturan di bawah Garis Panduan Pelaksanaan Kawal Selia (RIG). TNB akan terus memberi tumpuan untuk mengekalkan tahap perkhidmatan dan memastikan bekalan elektrik yang boleh dipercayai dan berterusan kepada pelanggan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

TNB berkata kerajaan juga telah meluluskan pelaksanaan berterusan mekanisme ICPT dari 1 Februari hingga 30 Jun tahun ini.

Keputusan itu dibuat bagi menangani kos penjanaan tambahan berikutan kenaikan harga bahan api yang digunakan untuk bekalan elektrik dalam tempoh 1 Julai hingga 31 Disember 2021.

“TNB juga ingin memaklumkan bahawa impak pelaksanaan ICPT, berdasarkan RIG, adalah neutral terhadap TNB dan tidak akan memberi kesan kepada operasi dan kedudukan kewangan,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button