Berita UtamaDunia

Arab Saudi tolak rayuan AS tingkat pengeluaran minyak

Ketegangan antara 2 negara masih berlanjutan susulan kematian Jamal Khashoggi

RIYADH, 15 Rejab 1443H, Khamis – Arab Saudi nampaknya menolak rayuan Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden untuk meningkatkan pengeluaran minyak dalam usaha mengurangkan kenaikan harga dan inflasi.  

Penolakan jelas oleh Riyadh itu dibuat selepas gesaan berprofil tinggi minggu lalu antara Biden dan Raja Salman, di mana presiden menegaskan semula ‘komitmen AS untuk menyokong kerajaan itu terhadap serangan balas oleh angkatan bersenjata Houthi Yaman.’

Menurut laporan The Intercept, semalam Arab Saudi berkemungkinan menurunkan lagi pengeluaran, yang boleh membawa kepada harga petrol tinggi menjelang pilihan raya pertengahan penggal penting di AS.  

Walaupun usaha untuk menyesuaikan semula hubungan dengan Riyadh, langkah itu memberi kesan negatif kepada Demokrat, yang boleh dipersalahkan oleh pengundi atas harga yang melambung tinggi.  

Harga bahan tenaga yang lebih rendah dilihat oleh pentadbiran Biden sebagai memanfaatkan sebarang pulangan kepada perjanjian nuklear yang terhenti dengan Iran.

“Arab Saudi secara sejarahnya memainkan peranan penting dalam memastikan pasaran tenaga global dibekalkan dengan baik untuk menyokong ekonomi yang kukuh dan berdaya tahan.  

“Presiden menyatakan bahawa ia amat penting sekarang, pada masa ketidakstabilan geopolitik dan pemulihan global ini,” kata jurucakap pentadbitan kepada The Intercept.

Seorang kakitangan kanan kongres Demokrat memberitahu The Intercept bahawa nampaknya Arab Saudi ‘menggunakan senjata minyak’ terhadap Demokrat.  

Terdapat ketegangan antara Arab Saudi dan AS, khususnya Parti Demokrat, sejak insiden pembunuhan Jamal Khashoggi di Konsulat Arab Saudi di Istanbul pada 2018. 

Sebagai calon presiden pada 2019, Biden berikrar untuk menjadikan Arab Saudi sebagai negara ‘pariah’ dalam satu perbahasan. 

Janji kempen itu mungkin tidak akan dipenuhi, kerana pakar kini bimbang harga minyak boleh melepasi AS$100 setong, di tengah-tengah ketegangan yang berterusan antara Rusia dan Ukraine. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button