Berita UtamaUncategorized

Remaja perempuan didakwa bunuh bayi fail semakan ikat jamin

Mahu cabar keputusan mahkamah tak benar suspek diikat jamin

KUALA LUMPUR, 22 Rejab 1443H, Khamis – Seorang remaja perempuan berdepan pertuduhan membunuh bayi lelakinya yang baharu dilahirkan minggu lepas memfailkan permohonan bagi mencabar keputusan mahkamah tidak membenarkan dia diikat jamin.

Peguam Sangeet Kaur Deo berkata pihaknya telah memfailkan permohonan itu bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Majistret Kemaman yang tidak membenarkan remaja terbabit dibebaskan dengan ikat jamin sementara menunggu pelupusan kes itu.

“Kami (Tetuan Karpal Singh & Co) telah dilantik mewakili remaja itu yang telah didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan di Mahkamah Majistret Kemaman.

“Permohonan ikat jamin di Mahkamah Majistret telak ditolak pada 15 Feb lepas. Oleh itu, kami telah memfailkan semakan semula terhadap keputusan itu, yang akan didengar oleh Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pada 3 Mac depan,” menurutnya dalam kenyataan hari ini.

Remaja itu didakwa membunuh bayi lelakinya yang baru dilahirkan di sebuah rumah di Seri Bandi antara 7 hingga 9 pagi pada 8 Feb lepas mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Susulan itu, pada 18 Februari lepas, Jabatan Peguam Negara (AGC) dalam satu kenyataan menyebut ia masih boleh meneliti serta menyemak semula pertuduhan terhadap remaja itu, yang didakwa menikam bayinya sehingga mati, dan menggantikannya dengan pertuduhan lain.

Menurut AGC, hal itu selepas mengambil kira perkembangan tambahan termasuk hasil siasatan kes rogol membabitkan remaja berumur 14 tahun 11 bulan tersebut. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button