Berita Utama

JPJ giat kesan warga asing pandu tanpa lesen memandu sah

Jumlah pemandu Rohingya tanpa lesen sah tinggi di Melaka

MELAKA, 28 Safar 1445H, Khamis – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengakui jumlah warga asing di jalan raya Malaysia tanpa lesen memandu yang sah merupakan isu yang membimbangkan.

Pengarah Penguatkuasa Kanan JPJ Datuk Lokman Jamaan berkata, tumpuan pasukan penguatkuasanya pada masa ini adalah untuk mengesan warga asing ini semasa sekatan jalan raya.

“Warga asing yang mempunyai lesen memandu antarabangsa dibenarkan di jalan raya kami tetapi kami yang bimbang adalah mereka yang tidak mempunyai dokumen sah berada di jalan raya,” katanya selepas menyelia operasi khas motosikal di sepanjang Lebuhraya Alor Gajah-Melaka Tengah-Jasin (AMJ) ) di Bertam Malim.

Pada 10 Ogos lalu, Pengarah JPJ Melaka, Muhammad Firdaus Shariff berkata, jumlah penunggang atau pemandu kenderaan Rohingya yang tinggi di sini tanpa lesen sah adalah membimbangkan.

Beliau berkata, 63 individu daripada golongan itu dirampas kenderaan mereka kerana berada di jalan raya tanpa lesen sejak awal tahun ini hingga Julai.

Lokman berkata, JPJ akan mendapatkan statistik penuh warga asing tanpa lesen sah pada penghujung operasi khas motosikal yang bermula pada 1 September dan berakhir pada 30 September.

“Saya akan mendedahkan angka sebenar mengenai perkara ini pada akhir operasi ini,” katanya.

Beliau berkata, JPJ di seluruh negara memeriksa 140,544 motosikal sepanjang operasi bermula 1 September hingga 13 September di mana 64,295 notis dikeluarkan atas pelbagai kesalahan.

Lokman berkata, dalam tempoh operasi itu, 46 peratus daripada penunggang motosikal yang diperiksa gagal mematuhi peraturan keselamatan jalan raya.

Beliau berkata, 24,459 daripada penunggang motosikal tidak mempunyai perlindungan insurans manakala 19,928 tidak mempunyai lesen memandu atau tamat tempoh manakala 4,061 telah melanggar lampu isyarat, 2,676 dan 259 kes pembonceng di bawah had umur dibenarkan.

Lokman turut mendedahkan sebanyak 3,111 motosikal turut dirampas dalam operasi itu.

“Objektif utama kami mengadakan operasi itu adalah untuk mewujudkan kesedaran keselamatan jalan raya dan mengurangkan jumlah kematian dalam kalangan penunggang motosikal,” katanya.

Lokman berkata, 65 pegawai dan anggota JPJ dari sini terlibat dalam operasi Rabu di AMJ di mana 380 motosikal diperiksa dengan 33 dirampas.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button