Berita UtamaDunia

AS lulus pil antivirus Pfizer perangi Omicron

Digunakan dalam tempoh 5 hari selepas permulaan simptom

WASHINGTON, 18 Jamadilawal 1433H, Khamis – Amerika Syarikat (AS) pada hari Rabu meluluskan pil antivirus COVID-19 Pfizer Inc untuk individu berisiko berumur 12 tahun ke atas, menjadikannya rawatan pertama di rumah untuk coronavirus dan alat yang berpotensi penting dalam memerangi varian Omicron yang merebak dengan pantas.

Data daripada percubaan klinikal Pfizer menunjukkan pil antivirusnya, Paxlovid adalah 90 peratus berkesan dalam mencegah kemasukan ke hospital termasuk mengurangkan kematian pesakit berisiko tinggi. 

“Kelulusan ini membolehkan alat baharu untuk memerangi COVID-19 wujud dalam waktu yang genting selepas varian baharu muncul.

“… dan ia bakal menjadikan rawatan antivirus lebih mudah diakses oleh pesakit yang berisiko tinggi,” kata Pengarah Pusat Penilaian dan Penyelidikan Dadah Pentadbiran Makanan dan Dadah AS, Patrizia Cavazzoni dalam satu kenyataan.

Pfizer berkata, ia bersedia untuk memulakan penghantaran segera di AS bagi rawatan itu – yang dua pil ubatnya termasuk ubat baharu dan antivirus kedua lebih lama dipanggil ritonavir – dan meningkatkan unjuran pengeluaran 2022 kepada 120 juta daripada 80 juta.

Keputusan agensi itu dibuat ketika negara memerangi lonjakan kes COVID-19 yang didorong oleh varian Omicron.

AS setakat ini membelanjakan AS$5.3 bilion (RM22.33 bilion) bagi proses perolehan 10 juta rawatan lengkap menggunakan pil Paxlovid, dengan penghantaran pertama merangkumi 265,000 bakal dilaksanakan pada Januari ini.

Ubat itu boleh didapati dengan preskripsi sahaja dan harus dimulakan secepat mungkin selepas diagnosis COVID-19 dan dalam tempoh lima hari dari permulaan simptom, kata agensi itu.  

Pil itu perlu diambil setiap 12 jam selama lima hari bermula sejurus selepas permulaan simptom.

Ubat kedua, ritonavir, diketahui mempunyai interaksi dengan beberapa ubat preskripsi lain. 

Pfizer telah berkata bahawa ia harus diurus dan mencadangkan kebanyakan pesakit akan dapat menurunkan dos ubat-ubatan mereka yang lain semasa dirawat untuk COVID-19.

Pfizer berkata, ia merancang untuk memfailkan permohonan ubat baharu dengan FDA pada 2022 untuk kemungkinan kelulusan kawal selia penuh. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button