Kolumnis

Universiti sudah hilang roh, hilang arah

Terjebak dalam permainan ranking universiti dunia?

SABAN tahun apabila The QS World University Rankings dikeluarkan, sebahagian pemimpin institusi pengajian tinggi di negara kita mula gusar, nak menjawab institusi yang dipimpin berada di tahap mana? Nak jawab apa bila menteri tanya? Mulalah meroyan, mengarah sana sini, minta senaraikan penerbitan.

Dalam kepala otak kita hanya fikir untuk kekal kuasa dan jawatan. Langsung tidak terfikir soal pentingnya nilai ilmu dan kebijaksanaan untuk menjawab persoalan ranking. Tiada ertinya universiti ditubuhkan tanpa nilai manusiawi ini.

Tidak ada ertinya universiti, jika kebobrokan berlaku sana sini. Keadilan masih tidak dapat ditegakkan. Maksiat berleluasa. Kita masih bergaduh dalam usaha memerangi pandemik COVID-19, sedangkan di luar sana masih ramai yang kelaparan dan kehilangan kerja.

Pendek kata, universiti hari ini tidak lagi melahirkan ilmuan dan cendekiawan, tetapi melahirkan sarjana Scopus/ISI/Q1-Q4 dll. Inilah yang sangat dibanggakan.

Sangat teruja membawa artikel pendek ini, bertajuk “The Lost Soul of a University”. Tidak tahu daripada siapa, tetapi penuh dengan makna dan erti.

There was a time, being an academician was about research and publishing your work in a reputable journal. Then came in the companies that started this ranking business. They tied it to publication which is also owned by them. Suddenly it is not just about publication anymore. Journals became tiered just like ranking of universities. And universities had to pay a lot of money to buy the tiered list. Now you hear of universities paying people to cite their papers. What are we becoming? We are so caught up in this ranking game that we have lost sight of our true north. I was talking to an eminent Prof. Emeritus and we agreed that it is a scam. I just hope that the Ministry will have the will power to overcome this ranking game and look again at what constitutes a good university. That money spent on ranking should be better spent on research grants. Let us all not lose sight of our true north.
#ILOVEMYJOB

Bacalah sama buku Harry R. Lewis. 2006. Excellence Without A Soul: How a Great University Forgot Education. New York: Public Affairs

Selepas perginya sejarawan mendiang Prof Khoo Kay Kim, kita tidak bersedia dengan penggantinya. Siapa sejarawan seterusnya?

Siapakah pengganti Allahyarham Prof Haron Din perginya ulama tersohor ini? Begitu juga ilmuan dan cendekiawan bidang lain yang telah pergi, tak sempat saya rakamkan di sini.

Pendek kata, sebut sahaja nama figura ini, semua orang tahu, malah “satu dunia tahu”.

Cuba sebut pemimpin universiti yang ada hari ini, siapa tahu? Siapa kenal? Apa kehebatannya di luar kampus berhadapan dengan khalayak? Saya yakin, tiada jawapan.

Itu yang saya katakan, hari ini, kita melahirkan sarjana berindeks, konon berimpak tinggi. Tersenarai dalam Scopus/ISI/jurnal berindeks/Q1, Q2, Q3 dan sebagainya, bukannya ilmuan dan cendekiawan tersohor.

Paling zalim, ada beberapa sarjana kontrak yang tidak ada penerbitan berimpak tinggi, telah ditamatkan perkhidmatannya, kerana dikatakan tidak menyumbang kepada pembangunan universiti.

Kita pun tertanya-tanya hebat sangatkan sarjana berimpak tinggi ini?

Bila mengajar, pelajar tidur. Bila kita tanya apa erti kehidupan, ternganga, melopong. EQ dan SQ entah ke mana, harapkan IQ sahaja. Kerjanya seharian, menerbit sebanyak artikel untuk naik pangkat. Tidak hairan jika ada dalam kalangan akademik yang umur baharu awal 30 tahun sudah bergelar professor (JUSA C). Seterusnya mengejar JUSA B, JUSA A, danTurus.

Bukan salah mengejar pangkat, tetapi kena cermin diri. Buat muhasabah.

Saya dengar pemilihan bakal pengganti Naib Canselor, sebuah universiti tersohor, pun begitu rentaknya, yang dipilih dalam senarai adalah mereka yang dinilai berapa banyak penerbitan dalam jurnal berimpak tinggi. Sekali lagi kita terperangkap.

Cuba tanya, kenapa universiti-universiti besar, di negara-negara besar, yang tidak kurang langsung hebatnya, seperti di China dan India, tidak mahu terlibat dalam mengejar ranking? Jawapannya, China mempunyai sistem pengukuran kualiti universiti tersendiri mengikut aspirasi komunis mereka. Maka China hanya tumpu kepada EQ dan IQ dalam bidang sains dan pembangunan negara. Jadi ini menyebabkan universiti-universiti China tidak lagi menyertai pengukuran kualiti mengikut perspektif Barat seperti QS ranking dan TIMES Higher Education Ranking. Manakala India mempunyai pengukuran kualiti universiti tersendiri yang fokus kepada IQ, EQ, SQ dan jati diri India. Ini amat berlainan dengan pengukuran Barat. Matlamat kualiti pendidikan tinggi India adalah membangunkan jati diri, bangsa dan agama Hindu. (Iskandar Hasan Tan, 2020)

Berbeza dengan kita, seolah-olah ranking itulah tanda aras dalam menilai pencapaian dunia akademik. Jika tidak ada ranking seolah-olah kita gagal.

Sedar atau tidak, kita sedang menghasilkan robot-robot hanya pandai menulis. Ya, tidak dinafikan IQ mereka ini hebat, tetapi dari segi EQ dan SQ seolah-olah mereka ini telah mati.

Inilah robot-robot yang berjaya kita lahirkan hasil ciptaan barat, bukan ciptaan kita sendiri

Malah, di Barat pun tidak seekstrem ini. Ia hanya permainan segelintir Yahudi yang memperalatkan universiti untuk mendapat keuntungan. Sebab itu, negara yang sedar dan ada harga diri serta jati diri, seperti negara China, amat berhati-hati dalam permainan ranking ini. Sendiri mahu tahu, sendiri mahu faham.

Sepatutnya semua universiti berlumba-lumba mencari pengganti ilmuan dan cendekiawan hebat yang telah pergi. Malangnya, terjebak dalam permainan ranking.

Setiap tahun, The QS World University telah menyenaraikan kedudukan 1,000 universiti terbaik dunia berdasarkan enam kriteria iaitu penyelidikan, reputasi akademik, pengantarabangsaan, nisbah pelajar : pensyarah, kebolehpasaran graduan dan kapasiti pengajaran sesebuah universiti.
Boleh dikatakan kedudukan 10 universiti terbaik dunia, kekal milik universiti yang hampir sama.

Menurut Anuar Ahmad (2019), The QS World University Rankings dari sudut sejarahnya diwujudkan untuk tujuan persaingan perniagaan bagi universiti swasta. Misalnya, MIT, Stanford, Harvard dan Oxford semuanya universiti swasta. Ranking sangat penting dalam perniagaan mereka. Bagi tujuan pemasaran, perlu kedudukan universiti swasta diketahui oleh para ibu bapa yang sedang memilih universiti untuk anak-anak mereka.

Malangnya, universiti awam mula terikut-ikut dengan tipu daya ini, termasuk negara kita, yang begitu obses sekali. ‘Gila’ mengejar ranking ini, kerana itulah tanda aras menunjukkan kehebatannya untuk kekal berkuasa.

Pensyarah dipaksa meningkatkan jumlah penerbitan, bagi tujuan kenaikan pangkat, tanpa memperdulikan berapa orang yang membaca dan memanfaatkan penerbitan yang kononnya berimpak tinggi.

Akibatnya, sebahagian pensyarah muda yang turut ‘gila’ dengan kenaikan pangkat dan gelaran pun berlumba-lumba mengejarnya, tanpa berpaling untuk melihat nilai-nilai keinsanan. EQ dan SQ mereka, seolah-olah ke laut.

Puluhan juta ringgit dibelanjakan bagi tujuan ini. Bukan main seronok lagi pemimpin yang bergelar apabila kedudukan universiti mereka diumumkan antara terbaik dunia, khususnya di Asia.

Mereka ini tidak ubah seperti anak-anak yang menang dalam pertandingan ratu cantik sekolah. Mereka lupa matlamat dan falsafah sebenar kewujudan sesebuah universiti yang dipimpin.

Tidak ramai yang berfikir seperti Rektor UIA, Dzulkifli Abdul Razak (2020), UIA, yang begitu memahami makna ilmu (knowledge) dan kebijaksaan (wisdom)

The diversity of knowledge and wisdom from other world are ignored, which is an abysmal failure of university rankings

Mohammad Tariqur Rahman, turut sama bersetuju, the diversity of knowledge and wisdom is not evaluated by any university ranking

Kini, bukan rahsia lagi, sudah menjadi budaya, bila seseorang ahli akademik diminta (baca, arah dan bayar pun ada) supaya melakukan sitasi (citation) penerbitan sesama rakan universiti.

Paling meloyakan, melihat gelagat, sesama suami/isteri, menjadi pensyarah yang sama, duduk dalam universiti atau fakulti yang sama, saling masuk memasuk dan rujuk merujuk. Tujuan tidak lain supaya sama sama boleh naik pangkat dan mendapat gelaran. Hodoh sungguh orang sebegini. Paling sedih, ada kes yang turut dibawa ke mahkamah, kerana terlalu terlalu obsess bagi tujuan penerbitan, sehingga mengenepikan orang lain.

Universiti awam sudah menjadi pengikut setia permainan universiti swasta. Sepatutnya tidak begitu. Universiti awam seharusnya mempunyai mekanisme sendiri untuk mengukur tahap kualiti mereka. Bukan menggunakan kayu ukur universiti swasta. Universiti awam di Malaysia ditubuhkan adalah untuk pembangunan negara. Kita masih negara membangun. Kita perlukan universiti untuk memajukan masyarakat bukan sekadar mengejar kedudukan. (Anuar Ahmad 2019)

Apa guna penerbitan menggunung tinggi tapi kualiti hidup rakyat masih tidak berubah? Apa hebatnya penyelidikan dalam bidang pendidikan jika masih ramai kanak-kanak anak tercicir?

Apa faedahnya jurnal berimpak tinggi dalam pendidikan Islam, jika umat Islam masih terus bergelumang dengan masalah kebejatan sosial seperti dadah, seks bebas dan sebagainya?

Mengejar ranking sebagai matlamat akhir sebuah universiti juga tidak akan menyelesaikan isu rasuah dan ketidakadilan sosial dalam negara

Ahli akademik dengan ilmu yang tersemat di dada, perlu berani dan menjalankan peranan amar makruf nahi mungkar, bukan menjadi pondan, takut bersuara, kerana takut hilang jawatan, pangkat dan gelaran.

Keluarlah daripada kepompong kononnya seorang akademik hebat dengan lambakan penerbitan,
tetapi kaku dan bisu untuk berkata benar.

Kegilaan mengejar ranking sudah sebati dengan pemikiran pemimpin setiap universiti di Malaysia sehingga menyebabkan kita hilang fokus. Turunlah ke padang, lihat realiti sebenar. Apatah lagi ketika wabak COVID-19, melanda. Selami, apa kehendak rakyat sebenarnya.

Kepada semua pemimpin yang terlibat dalam pengajian tinggi, bertaubatlah. Kembali menghayati roh dan matlamat penubuhan sesebuah universiti. Apa ertinya, universiti kita hebat, tetapi perkara kecil seperti keceluparan ultra kiasu universiti pun kita tak mampu tangani. Apatah lagi untuk bercakap tentang isu-isu yang lebih besar seperti rasuah, jenayah kolar putih dan sebagainya.

Ingatlah, kerja kita terlalu banyak. Rakyat perlukan universiti awam untuk kita sama membantu mempertingkatkan kesejahteraan hidup mereka, melindungi mereka dari kezaliman, penganiayaan, penipuan serta membimbing mereka ke jalan benar dan diredhai. Apakah kita ada semua kelayakan tersebut?

Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button