Berita UtamaDunia

Polis Israel serang rakyat Palestin rai kemenangan Maghribi menentang Portugal

Sengaja sekat, pukul pihak sambut kegembiraan beramai-ramai

BAITULMAQDIS, 17 Jamadilawal 1444H, Isnin – Polis Israel bertindak ganas terhadap rakyat Palestin di Baitulmaqdis yang meraikan kemenangan bersejarah Maghribi menentang Portugal di suku akhir Piala Dunia pada petang Sabtu.

Rakaman dalam talian menunjukkan tentera Israel bersenjatakan belantan memukul dan mengheret rakyat Palestin meraikan kemenangan di luar tembok Kota Lama.

Pegawai berkuda juga boleh dilihat secara agresif menyuraikan rakyat Palestin, termasuk kanak-kanak.

Beratus-ratus rakyat Palestin telah berkumpul di Pintu Damsyik Kota Lama untuk meraikan kemenangan 1-0 Maghribi dalam aksi solidariti Arab.

Pintu Damsyik adalah tempat berkumpul tradisional bagi rakyat Palestin di Baitulmaqdis Timur yang diduduki, tetapi pihak berkuasa Israel telah menyekat keupayaan mereka untuk berkumpul di sana untuk bersosial sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Rakyat Palestin mengangkat bendera Maghribi sambil melaungkan ‘angkat tangan dan menari bersama kami’ sambil menari dabke. Satu bendera Maghribi dinaikkan di bahagian atas pintu gerbang bersejarah itu.

Adegan yang sama dilihat dalam masyarakat Palestin di Israel, Tebing Barat yang diduduki dan Gaza.

Palestin menjadi tumpuan utama

Palestin menjadi tumpuan sekali lagi ketika pemain Maghribi meraikan kemenangan mereka dalam Piala Dunia di Doha dengan bendera Palestin.

Kemenangan itu menjadikan Maghribi pasukan Afrika dan Arab pertama yang mara ke separuh akhir Piala Dunia, tetapi ramai yang menamakan Palestin sebagai pemenang sebenar, kerana tujuannya terus mendapat perhatian di Qatar.

Tidak lama selepas meninggalkan padang, pemain tengah Abdelhamid Sabiri menyiarkan gambar di Instagram dirinya dengan bendera Palestin diikat di bahunya disertai dengan kapsyen satu perkataan: “Kebebasan”. Kemudian beliau berada dalam temu bual televisyen dan kekal memakai bendera Palestin.

Dengan Piala Dunia Qatar yang pertama diadakan di negara Arab, Maghribi telah disokong oleh peminat dari Iraq hingga Algeria, yang telah menceriakan kemaraan mereka ke separuh akhir.

Palestin, yang tidak layak ke peringkat akhir, turut menyaksikan sokongan ketara sepanjang pertandingan, terutama di kalangan negara Arab lain.

Sokongan rakyat terhadap Palestin kontra dengan perjanjian normalisasi yang baru-baru ini ditandatangani dengan Israel oleh Maghribi, Bahrain, Emiriah Arab Bersatu dan Sudan. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button