Berita UtamaDunia

Hospital di Gaza guna generator, bekalan dijangka habis dalam masa terdekat

Lintasan Rafah wajar dilindungi mudahkan penghantaran bekalan perubatan, makanan: WHO

GAZA, 25 Rabiulawal 1445H, Rabu – Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus dan Presiden Mesir Abdel Fattah bersetuju untuk memudahkan penghantaran bekalan perubatan dan kemanusiaan lain ke Gaza melalui lintasan di Rafah.

Katanya, koridor pengangkutan seperti itu wajar diselamatkan.

Beliau memaklumkan, hospital di Gaza kini hanya menggunakan generator yang kemungkinan akan kehabisan bekalan dalam masa beberapa hari akan datang.

Semua alatan dan keperluan kesihatan untuk menyelamatkan nyawa kini bergantung kepada bekalan dan bahan api baharu.

Organisasi itu kini sedang berusaha untuk mendapatkan bekalan bagi memenuhi permintaan dan mendapatkan bekalan daripada Hab Logistik Perubatan Global di Dubai.

WHO pada masa sama menyuarakan kebimbangan berhubung kesihatan tebusan termasuk warga emas yang menjadi sasaran dalam peperangan dahsyat.

“Adalah penting keperluan kesihatan dan perubatan tebusan ditangani segera, dan WHO menyeru agar mereka dibebaskan dengan selamat,” menurut kenyataannya.

Sehingga kini, lebih 1,900 penduduk yang terkorban dalam peperangan termasuk 900 rakyat Palestin manakala selebihnya penduduk Israel.

Rejim penjajah haram itu turut memotong bekalan air dan elektrik ke Gaza sekali gus memburukkan lagi situasi di kawasan yang telah disekat itu. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button