Berita Utama

Zahid saman Tun M atas dakwaan fitnah

Dakwa MP Bagan Datuk bertemu untuk dapatkan bantuan kes mahkamah

KUALA LUMPUR, 25 Ramadan 1443H, Rabu – Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyaman bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad atas dakwaan memfitnah.

Writ saman itu difailkan pada 20 April lalu melalui Tetuan Shahrul Hamidi & Haziq.

Dalam pernyataan tuntutannya, Ahmad Zahid mendakwa Dr Mahathir telah memfitnahnya dengan mendakwa Ahli Parlimen Bagan Datuk itu telah bertemu dengannya untuk mendapatkan bantuan berhubung kes mahkamah.

Ahmad Zahid mempunyai dua kes berterusan di Shah Alam dan Kuala Lumpur.

Menurut dokumen mahkamah, Dr Mahathir mengeluarkan kenyataan yang didakwa berunsur fitnah pada majlis Pejuang berhubung Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya pada 23 Februari.

Dr Mahathir dituduh mendakwa Ahmad Zahid telah datang ke rumahnya bersama dua atau tiga orang lain sejurus selepas Pilihan Raya Umum ke-14, sebelum dia menjadi perdana menteri buat kali kedua.

Pada hari yang sama, rakaman peristiwa itu khusus pada kenyataan defendan telah diterbitkan semula atau diterbitkan semula di akaun YouTube Astro Awani yang boleh diakses secara dalam talian.

Ahmad Zahid juga mendakwa bahawa daripada kenyataan yang didakwa berunsur fitnah itu, artikel berita telah diterbitkan di beberapa portal berita.

“Plaintif merayu bahawa defendan telah mengeluarkan kenyataan fitnah dengan niat jahat dan meletakkan plaintif dalam skandal awam, oleh itu menimbulkan kebencian daripada orang ramai terhadap plaintif,” menurut dokumen itu.

Ahmad Zahid berkata, kenyataan berniat jahat itu adalah tidak benar, tidak wajar, tidak berasas dan nakal.

Ahmad Zahid seterusnya berkata, kenyataan yang didakwa itu bertujuan untuk mengatakan bahawa dia adalah seorang yang boleh menggunakan ‘jalan pintas’ untuk menyelesaikan kes jenayahnya yang berterusan, bahawa dia seorang yang tidak jujur ​​dan tidak benar, dan bahawa dia telah meminta bantuan perdana menteri untuk mengganggu kes mahkamahnya yang sedang berjalan, antara lain.

“Plaintif tidak pernah bertemu dengan defendan berhubung dengan mana-mana kes mahkamah terhadap plaintif atau sebarang siasatan oleh agensi kerajaan terhadap plaintif,” katanya.

Ahmad Zahid menuntut ganti rugi am, teruk dan teladan serta injunksi untuk menghalang Dr Mahathir atau ejennya daripada menerbitkan semula kenyataan yang didakwa berunsur fitnah itu.

Beliau juga menuntut permohonan maaf daripada defendan, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Kes itu ditetapkan untuk pengurusan kes di hadapan timbalan pendaftar Mahkamah Tinggi Nor Afidah Idris pada Rabu (27 April).

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button