Dunia

Bank pusat India naikkan kadar faedah bagi kawal inflasi

RBI bertindak menaikkan kadar pinjaman sebanyak 40 mata asas

NEW DELHI, 4 Syawal 1443H, Khamis – Bank pusat India menaikkan kadar faedah utamanya pada Rabu, tindakan pertamanya dalam tempoh beberapa tahun yang menjadi antara usaha bagi mengawal inflasi di negara tersebut.

Pihak Reserve Bank of India (RBI) bertindak menaikkan kadar pinjaman sebanyak 40 mata asas kepada 4.40 peratus selepas melakukan penilaian terhadap keadaan ekonomi semasa.

Dalam kenyataannya, Gabenor RBI Shaktikanta Das berkata impak susulan perang Rusia-Ukraine telah memberi tekanan ke atas inflasi dengan kesannya turut ketara di peringkat global.

“Memandangkan perang tersebut disusuli dengan langkah sekatan serta tindak balas yang kian ketara, elemen lain seperti kekurangan dan ketidaktentuan dalam pasaran komoditi dan kewangan, masalah bekalan dan paling membimbangkan adalah tekanan inflasi yang terus meruncing,” katanya.

Das berkata tekanan bebanan hutang juga semakin ketara di negara-negara sedang membangun di tengah-tengah persekitaran aliran keluar dana asing serta penyusutan nilai mata wang.

“Pengumuman data Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) terbaharu juga menunjukkan bahawa pemulihan ekonomi global semakin tidak menentu,” katanya.

RBI juga memutuskan untuk melaksanakan aliran keluar mudah tunai daripada sistem perbankan dengan menaikkan nisbah rizab tunai (CRR) atau jumlah minimum deposit yang disimpan dalam bank pusat itu sebanyak 50 mata asas kepada 4.5 peratus.

Peningkatan aliran keluar mudah tunai menerusi CRR adalah dianggarkan 870 bilion rupee (US$11.4 bllion), kata RBI.

Gabenor bank pusat India itu turut membangkitkan impak daripada faktor-faktor luaran seperti ketegangan geopolitik serta lonjakan harga bahan api terhadap peningkatan harga makanan di India.

“Inflasi membabitkan barangan sensitif yang relevan kepada India seperti minyak makan, juga berdepan kekurangan akibat konflik di Eropah serta larangan eksport oleh pengeluar-pengeluar utama.

“Peningkatan harga baja serta kos input lainnya juga memberi kesan langsung terhadap harga makanan di India,” katanya.

Menurut Das, peningkatan inflasi yang ketara kepada 7.0 peratus pada Mac tahun ini juga didorong oleh kenaikan harga makanan tertentu. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button