Berita UtamaDunia

Taliban-UAE urus perkhidmatan di 3 lapangan terbang Afghanistan

Mahu kembangkan perdagangan, perniagaan dengan beberapa negara lain

KABUL, 24 Syawal 1443H, Rabu – Taliban menandatangani perjanjian dengan syarikat Emeriah Arab Bersatu (UAE) bagi menguruskan perkhidmatan di tiga lapangan terbang utama di Afghanistan.

Perkara berkenaan diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Mullah Abdul Ghani Baradar menerusi Twitternya dan berharap perjanjian itu mampu menguruskan perkhidmatan terutama melibatkan penerbangan antarabangsa.

“Di bawah perjanjian selama 18 bulan itu, syarikat milik UAE, GAA akan menyediakan perkhidmatan pengurusan di tiga buah lapangan terbang utama di Kabul, Kandahar dan Herat,” katanya.

Perkara itu diharap memberi peluang kepada Taliban untuk memulakan operasi di lapangan terbang dengan persekitaran yang selamat dan boleh diyakini.

Mullah memberi jaminan untuk meningkatkan hubungan khususnya dalam bidang perdagangan dan perniagaan dengan beberapa negara lain.

September lalu, Taliban telah melakukan perbincangan dengan Qatar dan Turki berhubung pengurusan Lapangan Terbang Kabul selepas pengunduran tentera Amerika Syarikat (AS) di negara berkenaan. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button