Berita UtamaDunia

31 maut rempuhan berebut makanan di gereja

Pintu pagar berkunci dirempuh orang ramai

YENAGOA, Nigeria, 28 Syawal 1443H, Ahad – Sekurang-kurangnya 31 orang maut di Nigeria dalam insiden rempuhan di sebuah gereja di negeri Rivers selatan, kata jurucakap polis.

Beratus-ratus orang yang datang untuk menerima makanan di gereja pada awal hari Sabtu memecah pintu, menyebabkan rempuhan, kata jurucakap polis negeri Rivers, Grace Iringe-Koko.

“Orang ramai berada di sana lebih awal dan ada yang tidak sabar dan mula bergegas, sehingga berlakunya kejadian rempuhan. 

“Polis berada di lapangan memantau keadaan sementara siasatan sedang dijalankan,” kata Iringe-Koko.

Program amal Sabtu itu sepatutnya bermula pada jam 9 pagi tetapi berpuluh-puluh orang tiba seawal 5 pagi untuk mendapatkan tempat mereka dalam barisan, kata Iringe-Koko.  

“Tidak pasti bagaimana pintu pagar yang berkunci itu dipecahkan, menyebabkan rempuhan,” katanya.

Godwin Tepikor dari Agensi Pengurusan Kecemasan Kebangsaan Nigeria berkata, petugas pertama dapat mengosongkan mayat mangsa yang terpijak hingga mati dan membawa mereka ke bilik mayat.  

Pasukan keselamatan mengepung kawasan itu.

Berpuluh-puluh penduduk kemudiannya memenuhi tempat kejadian, meratapi kematian dan menawarkan apa-apa bantuan yang mereka mampu kepada pekerja kecemasan.  

Doktor dan pekerja kecemasan merawat beberapa yang cedera ketika mereka terbaring di padang terbuka. 

Peristiwa sedemikian adalah perkara biasa di Nigeria, ekonomi terbesar di Afrika, di mana lebih 80 juta orang hidup dalam kemiskinan, menurut statistik kerajaan. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button