Dunia

COVID-19: Thailand catat jangkitan tempatan pertama selepas sebulan

Babit sepasang suami isteri warga Myanmar menetap di Mae Sot

BANGKOK, 29 Safar 1442H, Sabtu – Thailand mencatatkan kes jangkitan tempatan pertama COVID-19 selepas sebulan yang membabitkan sepasang suami isteri warga Myanmar yang menetap di Mae Sot.

Kedua-dua kes adalah antara 10 jangkitan COVID-19 yang dilaporkan di Thailand dalam tempoh 24 jam.

Pusat Pentadbiran bagi Situasi COVID-19 (CCSA) berkata pasangan itu, yang terdiri daripada seorang lelaki warga emas berusia 63 tahun dan isterinya, 53, tinggal di Mae Sot dalam wilayah Tak.

“Pasangan itu tidak menunjukkan gejala COVID-19. Mereka tidak pernah meninggalkan Mae Sot atau melakukan perjalanan ke Myanmar baru-baru ini.

“Mereka dikesan dijangkiti virus itu semasa pengesanan kontak aktif di Mae Sot selepas kes COVID-19 melonjak di Myanmar,” menurut kenyataan CCSA hari ini.

Setakat ini, Thailand telah merekodkan sejumlah 3,679 kes COVID-19 dengan 59 kematian.

Sepanjang tempoh 24 jam lepas, selain dua jangkitan tempatan itu, lapan adalah kes import membabitkan tujuh lelaki warga Thailand dan seorang warga asing yang kembali dari luar negara. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button