Berita UtamaDunia

780 kes cacar monyet di 27 negara bukan endemik: WHO

Tahap risiko global ketika ini adalah 'sederhana'

GENEVA, 6 Zulkaedah 1443H, Isnin – Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata, 780 kes cacar monyet disahkan oleh makmal yang telah dilaporkan kepadanya dari 27 negara bukan endemik, sambil mengekalkan tahap risiko global adalah sederhana.

Agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu berkata, angka 780 kes dari 13 Mei hingga Khamis lalu, mungkin dipandang rendah kerana maklumat epidemiologi dan makmal yang terhad.

“Kemungkinan besar negara lain akan mengenal pasti kes dan akan terus merebak virus itu,” katanya.

Beberapa kemasukan ke hospital telah dilaporkan, selain daripada pesakit diasingkan.

WHO menyenaraikan negara bukan endemik yang melaporkan paling banyak kes seperti Britain (207), Sepanyol (156), Portugal (138), Kanada (58) dan Jerman (57).

Selain Eropah dan Amerika Utara, kes juga telah dilaporkan – dalam angka tunggal – di Argentina, Australia, Maghribi dan Emiriah Arab Bersatu.

Satu kes cacar monyet di negara bukan endemik dianggap sebagai wabak.

“Sesetengah negara melaporkan bahawa generasi baharu kes tidak lagi muncul hanya dalam kalangan kenalan diketahui kes yang disahkan sebelum ini, menunjukkan bahawa rantaian penularan terlepas melalui peredaran virus yang tidak dapat dikesan.

“Walaupun risiko semasa terhadap kesihatan manusia dan untuk orang awam kekal rendah, risiko kesihatan awam boleh menjadi tinggi jika virus ini mengeksploitasi peluang untuk mewujudkan dirinya di negara bukan endemik sebagai patogen manusia yang meluas,” katanya dalam kemas kini wabak penyakit.

WHO menilai risiko di peringkat global sebagai sederhana memandangkan ini adalah kali pertama banyak kes dan kelompok cacar monyet dilaporkan secara serentak di negara bukan endemik dan endemik. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button