Berita UtamaDunia

Dunia berdepan krisis kebuluran berganda

Perang di Ukraine makin tambah masalah sedia ada

NEW YORK 25 Zulkaedah 1443H, Sabtu – Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres, memberi amaran terdapat ‘risiko sebenar’ kebuluran berganda tahun ini.

Justeru, beliau menggesa para menteri bermesyuarat mengenai keselamatan makanan bagi mengambil langkah praktikal untuk menstabilkan pasaran makanan dan mengurangkan turun naik harga komoditi.

“Kami menghadapi krisis kelaparan global yang belum pernah terjadi sebelumnya.

“Perang di Ukraine telah menambah masalah yang telah berlaku selama bertahun-tahun: gangguan iklim; pandemik COVID-19; pemulihan yang sangat tidak sama rata,” kata Guterres pada pertemuan di Berlin melalui video.

Lebih 460,000 orang di Somalia, Yaman dan Sudan Selatan berada dalam keadaan kebuluran di bawah Klasifikasi Fasa Keselamatan Makanan Bersepadu (IPC) – skala yang digunakan oleh agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), badan serantau dan kumpulan bantuan untuk menentukan ketidakamanan makanan.

Ini adalah langkah sebelum pengisytiharan kebuluran di sesuatu wilayah.

Menurut IPC, jutaan orang di 34 negara lain berada di ambang kebuluran.

“Terdapat risiko sebenar bahawa pelbagai kebuluran akan diisytiharkan pada 2022. Dan 2023 mungkin lebih teruk lagi,” kata Guterres yang menyifatkan kelaparan besar-besaran dan kebuluran tidak boleh diterima pada abad ke-21.

Katanya, tidak mungkin ada penyelesaian berkesan untuk krisis itu melainkan Ukraine dan Russia, yang menghasilkan kira-kira 29 peratus daripada eksport gandum global, mencari jalan untuk menyambung semula perdagangan dengan betul.

Penghantaran dari pelabuhan Ukraine telah dihentikan oleh pencerobohan Russia ke atas jirannya.

Moscow mahu sekatan Barat tertentu ditarik balik bagi meneruskan eksport bijirin dan bajanya.

PBB dan Turki cuba untuk menjadi perantara perjanjian.

Guterres tidak mengulas lanjut mengenai rundingan itu dan berkata, kenyataan awam boleh menghalang kejayaan.

Beliau juga meminta menteri pada mesyuarat Berlin untuk menangani krisis kewangan di negara membangun. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button