Berita UtamaDunia

Ekonomi Sudan didakwa dikuasai tentera

Dua bank digunakan tentera untuk akses rangkaian kewangan global

KHARTOUM, 30 Zulkaedah 1443H, Khamis – Tentera dan pasukan keselamatan Sudan mempunyai monopoli yang meluas ke atas ekonomi negara, satu sistem yang mesti ditangani untuk memulihkan peralihan negara kepada demokrasi.

Laporan oleh Pusat Kajian Pertahanan Lanjutan (C4ADS), yang diterbitkan semalam bersama pangkalan data, mengenal pasti 408 entiti dikawal oleh elit keselamatan, termasuk konglomerat pertanian, bank, dan syarikat import perubatan.

Di bawah bekas kerajaan peralihan awam-tentera Sudan – yang ditugaskan untuk membimbing peralihan Sudan ke arah demokrasi – sebuah jawatankuasa antirasuah telah dibentuk untuk merampas aset daripada tokoh yang memperoleh kekayaan di bawah bekas Presiden Omar al-Bashir.

Pemerhati berhujah bahawa rampasan itu berlaku di teras rangkaian naungan tentera.

Ia memainkan peranan penting dalam memaksa pegawai kanan untuk menggulingkan pentadbiran awam dalam rampasan kuasa Oktober lalu – yang telah diikuti dengan bantahan selama berbulan-bulan.

Bagaimanapun, menurut C4ADS, negara-negara yang ingin menyokong demokrasi di Sudan mempunyai alat untuk melemahkan ‘keadaan dalam’ negara itu.

“Kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), dan syarikat swasta mempunyai peranan dalam membongkar keadaan Sudan yang dalam melalui sekatan ekonomi, bantuan yang tidak berisiko, dan peningkatan usaha wajar di sekitar pelaburan swasta,” kata pengarang laporan berkenaan.

Laporan itu memfokuskan dua bank utama, Omdurman National Bank (ONB) dan Khaleej Bank, yang masing-masing digunakan oleh tentera dan pasukan keselamatan untuk mengakses rangkaian kewangan global.

Tentera – melalui rangkaian badan amal hadapan – memiliki 86 peratus saham dalam ONB, menurut laporan itu.

Sementara itu, jurucakap tentera Sudan, Nabil Abdullah, menafikan tuduhan bahawa tentera mempunyai monopoli ke atas sektor awam dalam ekonomi.

Beliau berkata, bekas pentadbiran awam Sudan tidak mahu mengambil alih sebahagian kawalan ke atas syarikat milik tentera. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button