Berita Utama

Australia lulus sementara vaksin Moderna untuk kanak-kanak bawah 5 tahun

Jutaan jangkitan baharu dijangka berlaku, orang ramai digesa pakai pelitup muka dalam bangunan

SYDNEY, 19 Zulhijjah 1443H, Selasa – Moderna memaklumkan pihak berkuasa kawal selia Australia, Pentadbiran Barangan Terapeutik (TGA) meluluskan sementara vaksin mRNA COVID-19, Spikevax untuk digunakan pada kanak-kanak berumur antara enam bulan dan lima tahun.

Suntikan dos itu, sebelum ini telah diluluskan sementara di negara berkenaan untuk individu berumur enam tahun ke atas dan sebagai dos penggalak bagi mereka yang berumur 18 tahun ke atas, kata TGA dalam satu kenyataan berasingan.

Langkah itu dibuat ketika Australia memerangi wabak virus utama yang didorong oleh subvarian baharu Omicron yang sangat mudah berjangkit, BA.4 dan BA.5, dengan kemasukan ke hospital melepasi paras rekod di beberapa negara.

Dalam kenyataan itu, pihak berkuasa kawal selia berkata, kelulusan sementara adalah langkah pertama dan keputusan itu menunjukkan ‘vaksin itu telah memenuhi standard keselamatan, kualiti dan keberkesanan yang tinggi’.

Sementara itu, pihak berkuasa menjangkakan jutaan jangkitan baharu akan dicatatkan dan menggesa orang ramai memakai pelitup muka di dalam bangunan, walaupun mereka menolak sebarang sekatan yang sukar untuk membendung penularan.

Minggu lalu, Argentina dan Kanada turut meluluskan vaksin COVID-19 Moderna untuk kanak-kanak berumur enam bulan hingga lima tahun. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button