Berita Utama

Empat hospital di Terengganu, dua di Kelantan terjejas banjir

Pemindahan pesakit diuruskan oleh Pusat Kawalan Operasi Bencana Negeri Kelantan

PUTRAJAYA, 25 Jamadilawal 1444H, Selasa – Kementerian Kesihatan (KKM) mengumumkan enam hospital dan berpuluh-puluh klinik kesihatan awam di Kelantan dan Terengganu terjejas akibat banjir.

Hospital yang terjejas di Kelantan adalah Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZ) II dan Hospital Tengku Anis (HTA), di Pasir Puteh, manakala empat lagi di Terengganu adalah Hospital Kemaman, Hospital Besut, Hospital Setiu dan Hospital Hulu Terengganu.

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, semua perkhidmatan penjagaan kesihatan di HRPZ II masih beroperasi seperti biasa walaupun hospital itu telah ditenggelami air banjir.

“Perkhidmatan makmal, perkhidmatan pengimejan dan diagnostik di HTA telah dihentikan buat sementara waktu. Penutupan kuasa secara dalaman telah dilakukan untuk melindungi peralatan daripada rosak.

“Sebarang keperluan untuk perkhidmatan tersebut akan dirujuk ke hospital terdekat iaitu HRPZ II dan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM).

“Terdapat 19 pesakit dari HTA telah dipindahkan ke HRPZ II dan HUSM kerana dikhuatiri paras air banjir boleh meningkat. Pemindahan pesakit dilakukan dan diuruskan oleh Pusat Kawalan Operasi Bencana Negeri Kelantan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, peningkatan air banjir menyebabkan limpahan ke dalam wad kecemasan dan wad bersalin di Hospital Kemaman pada malam Ahad (18 Disember), walaupun ia surut pada pagi berikutnya.

“Kenaikan mendadak air banjir di kawasan berhampiran Hospital Besut, Hospital Setiu dan Hospital Hulu Terengganu mengakibatkan jalan raya dan laluan masuk ke hospital serta kawasan sekitar terputus hubungan dan hanya boleh diakses melalui bot atau udara.

“Bagaimanapun, hospital ini bersedia menghadapi situasi dan senario sedemikian dengan bekalan perubatan, makanan dan barang pakai buang yang mencukupi,” katanya.

Dr Noor Hisham turut berkongsi bahawa terdapat 32 lagi fasiliti kesihatan yang terjejas akibat banjir di Kelantan, khususnya 22 klinik lapangan dan 10 klinik kesihatan.

“Daripada jumlah ini, tujuh fasiliti masih beroperasi, manakala 22 telah berpindah sementara, beralih operasi ke fasiliti kesihatan alternatif manakala di sana yang lain telah dihentikan operasi.

“Di Terengganu, keadaan banjir di sana memberi kesan kepada 40 fasiliti kesihatan di negeri ini, 27 klinik lapangan, lima klinik kesihatan, empat klinik pergigian, tiga pejabat kesihatan daerah (PKD) dan satu unit vektor di jabatan kesihatan negeri.

“Daripada jumlah ini, 19 fasiliti kesihatan masih beroperasi, enam telah dipindahkan operasi ke fasiliti alternatif manakala 15 tidak lagi beroperasi buat masa ini.” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button