Berita Utama

Op Selat: SPRM reman 2 individu dipercayai ejen

Berkaitan kes sindiket rasuah pemalsuan cap sempadan di pintu masuk antarabangsa negara

PUTRAJAYA, 12 Rabiulakhir 1442H, Sabtu – Dua individu dipercayai berperanan sebagai ejen berkaitan kes sindiket rasuah dalam pemalsuan cap sempadan di pintu masuk antarabangsa negara direman selama tujuh hari di Mahkamah Majistret Putrajaya di sini hari ini bagi membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurut sumber SPRM, perintah reman bermula hari ini sehingga 4 Disember itu dikeluarkan Majistret Shah Wira Abdul Halim selepas SPRM membuat permohonan.

“Kedua-dua lelaki ini bukan petugas Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Mereka sebelum ini telah dicari oleh SPRM menerusi kenyataan media yang disiarkan pada 18 dan 23 November lepas,” katanya.

Sumber itu berkata, kedua-dua suspek masing-masing berumur 35 dan 49 tahun itu berjaya dikesan dan seterusnya ditahan di ibu pejabat SPRM di sini kira-kira pukul 3 petang dan 5 petang semalam.

“Turut disita ialah beberapa pasport warga asing dan wang tunai. Kedua-dua mereka ditahan untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 17 (a) Akta SPRM 2009,” katanya.

Menurut sumber itu, penahanan ini menjadikan kesemua mereka yang ditahan berkaitan Op Selat adalah seramai 65 orang terdiri daripada 39 pegawai JIM, 17 ejen dan sembilan orang awam.

Op Selat digerakkan SPRM dengan kerjasama JIM bagi membanteras sindiket rasuah dalam pemalsuan cap kemasukan bagi melintasi sempadan negara.

Operasi itu dijalankan hasil risikan serta pemantauan selama enam bulan di pintu masuk dan keluar negara khususnya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) dan Bangunan Sultan Ismail Johor Bahru. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button