Berita UtamaDunia

Pertumpahan darah di Ukraine angkara kerakusan AS: Penganalisis

Golongan korporat mahu peperangan untuk kekalkan pegangan dolar dalam ekonomi dunia

WASHINGTON, 1 Syaaban 1443H, Jumaat – Penganalisis politik Amerika Syarikat (AS), Bill Dores berkata, Washington adalah pihak yang memacu krisis di Ukraine untuk ‘menyakiti’ bukan sahaja Russia tetapi blok baharu muncul – negara yang mencari kemerdekaan ekonomi daripada AS.

Golongan korporat di Washington tahu bahawa hanya peperangan dan kemusnahan boleh mengekalkan pegangan luar biasa korporat AS dan dolar dalam ekonomi dunia.  

“Ia adalah sebahagian daripada perang selama 30 tahun untuk mendapatkan semula cengkaman terhadap sumber tenaga dunia,” katanya.

Dores yang juga seorang penulis untuk Struggle/La Lucha dan aktivis antiperang lama berkata: “Darah Ukraine adalah di tangan AS dan NATO.” 

Beliau membuat kenyataan itu dalam temu bual bersama Press TV, semalam selepas Presiden AS, Joe Biden memuji rakyat Ukraine sebagai ‘tembok kekuatan’ terhadap tindakan ketenteraan Russia di negara mereka.

AS merekayasa ‘krisis Ukraine untuk menyakiti Russia’

“Saya berpandangan Amerika Syarikat merekayasa krisis Ukraine untuk menyakiti Russia dan seterusnya keseluruhan blok ekonomi Eurasia yang baru muncul. AS tidak meninggalkan Russia banyak pilihan selain bertindak,” kata Dores.

Katanya lagi: “Perkara yang menarik tentang perhimpunan ‘benci Russia’ yang dipimpin Biden di Capitol Hill pada 1 Mac adalah watak kemenangannya.  

“Sungguh memualkan melihat ahli politik Demokrat dan Republikan, setiap seorang daripada mereka di atas pad korporat, mengenakan pakaian biru dan emas Ukraine.

“Setiap daripada mereka telah mengundi untuk pembunuhan berjuta-juta nyawa di Iraq, Syria, Yaman, Palestin, Lubnan, Afghanistan, Ethiopia, Somalia, Sahara Barat, Filipina dan tempat lain.  

“Setiap seorang daripada mereka telah mengundi untuk merompak kelas pekerja dan menindas masyarakat di Amerika Syarikat untuk membayar peperangan yang tidak berkesudahan untuk keuntungan korporat.

“Memang pada hari itu juga, kerajaan Arab Saudi menyerang Yaman sekali lagi dengan pesawat, peluru berpandu dan bom buatan AS. Hampir 400,000 orang telah mati dalam perang tajaan AS itu. Biden berjanji untuk menamatkannya apabila dia memegang jawatan. Dia berbohong,” katanya.

Selain itu, Dores berkata, pada 1 Mac, tentera pendudukan Israel yang dibiayai oleh AS menyerang kem pelarian di Jenin, membunuh tiga orang.  

Dua remaja berusia 13 tahun adalah antara yang syahid angkara tentera negara haram Israel di Tebing Barat dalam beberapa hari lalu.  

“Setiap ahli politik pada malam itu telah mengundi untuk membiayai peperangan yang tidak berkesudahan terhadap rakyat Palestin.

“Dengan muka tak bersalah, Biden memuji tentera AS yang masih secara haram di Iraq dan Syria sambil mengutuk operasi ketenteraan Russia di Ukraine,” katanya.

Kemudian pada hari Selasa kumpulan Capitol Hill gembira, kata Dores.

“Stok perang telah meningkat. Begitu juga dengan saham dan keuntungan monopoli tenaga. Eropah Barat kembali di bawah kendalian Washington. 

“Kongres mempunyai alasan untuk menafikan lebih banyak wang untuk keperluan rakyat dan membelanjakannya untuk peperangan,” kata penganalisis itu. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button