Berita UtamaDunia

Pesakit COVID-19 masuk hospital di Australia terus meningkat

Sub-varian coronavirus makin merebak, 330,000 jangkitan direkod

SYDNEY, 26 Zulhijjah 1443H, Selasa – Kemasukan pesakit COVID-19 ke hospital mencapai rekod baharu untuk hari kedua berturut-turut.

Data pada Selasa menunjukkan jumlah kematian harian meningkat kepada kedua tertinggi apabila wabak yang didorong oleh sub-varian coronavirus melanda negara.

Hampir 5,600 pesakit yang dijangkiti COVID-19 berada di hospital manakala 100 kematian baharu dilaporkan, hanya kurang daripada rekod 102 kematian pada hari Sabtu.

Hampir 330,000 jangkitan dilaporkan sejak tujuh hari lalu bagaimanapun pihak berkuasa berkata, jumlah sebenar mungkin dua kali ganda.

Penularan COVID-19 didorong oleh subvarian omicron BA.4/5 yang sangat menular dan ia memberi tekanan yang teruk kepada hospital dan rumah persaraan.

Menurut pemodelan dari Jabatan Kesihatan Negeri, Queensland, yang bergelut dengan wabak terburuk dalam wabak itu, menjangkakan jumlah pesakitnya akan memuncak sekitar akhir Ogos.

Di Victoria, lebih lapan peratus kakitangan dalam sektor kesihatan, atau kira-kira 10,000 pekerja, tidak sakit, kata Perdana Menteri, Daniel Andrews kepada pemberita.

Seperti kebanyakan negara, Australia telah melonggarkan langkah berjaga-jaga coronavirus yang paling sukar dan telah hidup dengan virus itu sejak awal tahun ini.

Pihak berkuasa menentang tekanan untuk mengembalikannya, termasuk panggilan daripada beberapa doktor untuk mewajibkan pemakaian pelitup muka di ruangan tertutup.

Sebaliknya, mereka menggesa perniagaan membenarkan kakitangan bekerja dari rumah dan mengesyorkan orang ramai untuk mendapatkan suntikan dos penggalak dengan segera.

Kira-kira 71 peratus daripada populasi yang layak telah mendapat dos penggalak berbanding 95 peratus yang mempunyai dua suntikan.

Secara keseluruhannya, negara dengan hampir 26 juta orang telah melaporkan kira-kira 9.2 juta kes COVID-19 dan 11,300 kematian. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button