Berita UtamaDunia

Normalisasi Israel: Arab Saudi tegas tak ikut jejak UAE

Tiada perjanjian damai selagi isu Palestin tidak diselesaikan

BERLIN, 1 Muharram 1441H, Khamis – Arab Saudi menegaskan, negara itu tidak akan mengikut jejak langkah Emiriah Arab Bersatu (UAE) yang mengadakan perjanjian normalisasi dengan negara haram Israel.

Keputusan berkenaan adalah muktamad sehingga negara Yahudi itu bersetuju menandatangani perjanjian damai yang diiktiraf Palestin.

Minggu lalu, Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump mengumumkan perjanjian antara Israel dan UAE untuk menormalkan hubungan.

UAE adalah negara Teluk pertama dan negara Arab ketiga yang membentuk hubungan diplomatik dengan Israel selepas Mesir dan Jordan.

Walaupun ada laporan mendakwa kesepakatan itu menghentikan rancangan Israel memperluaskan penjajahan di Tebing Barat, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengesahkan komitmen Tel Aviv untuk meneruskannya.

Sementara itu, Menteri Luar Arab Saudi, Putera Faisal bin Farhan yang menerima tekanan dari AS menafikan negara itu akan mengikut langkah Abu Dhabi, selagi isu Palestin tidak diselesaikan.

Beliau berkata, keamanan perlu dicapai dengan penduduk Palestin berdasarkan prinsip perjanjian antarabangsa sebagai satu syarat menormalkan hubungan dengan Israel.

“Sejurus ia dicapai semua perkara adalah munasabah (dilakukan),” katanya ketika melakukan lawatan ke Berlin, Jerman.

Kenyataan itu adalah reaksi pertama negara beraja itu, sejak UAE mencapai persetujuan itu dengan Israel.

Pada masa sama, Putera Faisal mengulangi kritikannya terhadap rancangan biadab Israel bagi meluas dan menambah penempatan haram Yahudi di Tebing Barat yang didudukinya.

Beliau menyifatkannya sebagai haram, selain menegaskan bahawa tindakan itu menjejaskan penyelesaian dua buah negara dalam konflik Palestin. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button