Berita Utama

Memorandum jemaah menteri berkait RUU Sumbangan Politik dibentang bulan depan

Antara perkara dasar adalah penubuhan pengawalseliaan sumbangan politik

KUALA LUMPUR, 15 Muharam 1444H, Sabtu – Satu memorandum Jemaah Menteri dijangka akan dibentangkan di Mesyuarat Jemaah Menteri bulan depan bagi membolehkan Rang Undang-Udang Sumbangan Politik dibentangkan pada persidangan Parlimen Oktober ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata satu perbincangan telah diadakan bersama Pusat Governans, Integriti dan Antirasuah Nasional (GIACC) dan Jabatan Peguam Negara (AGC) untuk membincangkan perkara berkaitan rang undang-undang berkenaan, semalam.

Beliau berkata perbincangan itu turut melibatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM), Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Bahagian Hal Ehwal Undang-undang (BHEUU) Jabatan Perdana Menteri.

“Antara perkara dasar penting yang dibincangkan adalah berhubung penubuhan entiti pengawalseliaan sumbangan politik, penyumbang yang dibenarkan dan penetapan penalti ke atas kesalahan di bawah undang-undang ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Katanya beliau telah mengarahkan GIACC untuk memperhalusi perkara-perkara dasar serta meminta BHEUU dan AGC menyediakan draf pentadbiran dengan mengambil kira pandangan serta contoh-contoh yang diberikan organisasi masyarakat sivil (CSO) dan badan bukan kerajaan (NGO).

Selain itu Wan Junaidi berkata analisis perbandingan pemakaian undang-undang sumbangan politik dari negara-negara lain perlu dilaksanakan bagi tujuan penanda aras undang-undang itu, dan beliau menyarankan agar ia diselaraskan dengan undang-undang sedia ada di bawah JPPM dan SSM.

Beliau turut menyarankan agar draf rang undang-undang itu disediakan secepat mungkin bagi membolehkan sesi libat urus diadakan dengan semua pemegang taruh mengikut garis masa yang akan disediakan GIACC.

“Bagi menunjukkan ketelusan dan akauntabiliti dalam tadbir urus politik, adalah wajar undang-undang ini dilaksanakan dengan segera,” katanya. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button