Berita UtamaDunia

Rombakan besar Kabinet, Mesir lantik 13 menteri baharu

Perubahan bertujuan bangunkan prestasi kerajaan

KAHERAH, 16 Muharam 1444H, Ahad – Sidang tergempar Parlimen pada Sabtu meluluskan beberapa perubahan Kabinet menerusi rombakan besar pertama Mesir sejak 2019, dengan 13 menteri dipindahkan.

Pihak Berkuasa Media Nasional dalam kenyataan berkata, Dewan Rakyat telah meluluskan semua pencalonan yang dinyatakan dalam surat daripada Presiden Abdel Fattah El-Sisi mengenai rombakan menteri.

Laman Facebook rasmi El-Sisi berkata, presiden menggesa Parlimen membincangkan perubahan dalam lebih 30 Kabinet yang dianggotai, dipersetujui selepas berunding dengan Perdana Menteri, Mostafa Madbouli.

Katanya, perubahan itu bertujuan untuk ‘membangunkan prestasi kerajaan dalam beberapa fail penting … yang menyumbang kepada melindungi kepentingan dan keupayaan negeri.’

Berikutan kelulusan Parlimen, menteri baharu kini dijangka mengangkat sumpah.

Rombakan itu tidak termasuk pertahanan utama, dalam negeri, kewangan atau kementerian luar.

Bagaimanapun ia melantik menteri baharu kesihatan, pelancongan dan barang antik, perdagangan dan industri, pengairan, penerbangan awam, imigresen, pendidikan, pendidikan tinggi, pengeluaran ketenteraan, tenaga manusia, sektor perniagaan awam, kebudayaan dan pembangunan tempatan.

Kerajaan telah mengadakan perbincangan dalam beberapa bulan kebelakangan ini dengan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk mendapatkan pinjaman baharu bagi menyokong program pembaharuannya dan membantu menangani cabaran yang disebabkan oleh perang di Eropah.

Kerajaan juga menerima ikrar daripada negara Teluk Arab untuk pelaburan berbilion dolar, beberapa daripadanya adalah untuk industri swasta. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button