Pendapat

Perjalanan masih panjang bina negara maju, berdaulat

Rakyat pasti menunggu apa akan berlaku kepada kes-kes rasuah yang lain

1. SEMALAM negara dikejutkan dengan keputusan Mahkamah Persekutuan yang mengekalkan hukuman ke atas bekas Perdana Menteri dan menolak rayuannya. Rakyat Malaysia bercampur baur dalam menerima berita ini di antara kesyukuran oleh sebahagian dan kesedihan oleh sebahagian yang lain.

2. Apa jua keputusan, suatu yang pasti adalah keadilan di dalam kes SRC masih lagi mempunyai teka-teki yang besar dengan ramai lagi nama lain yang masih disyaki terlibat dan belum dibawa ke muka pengadilan.

3. Saya sebagai warga yang tidak mempunyai pengetahuan terperinci berkenaan kes, cuma mampu menyerahkan semua ini kepada kebijaksanaan para hakim pastinya. Untuk memberikan ulasan dirasakan tidak sesuai.

4. Kredibiliti sistem kehakiman negara pernah menjadi isu yang dibincangkan sebelum ini. Untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap sistem kehakiman negara sudah tentu rakyat menunggu apakah pula yang akan berlaku kepada senarai kes-kes rasuah dan lain-lain yang banyak itu.

5. Tetapi lebih mencabar lagi adalah kredibiliti badan lain juga sebenarnya perlu untuk dikembalikan. Kes ini dan kes-kes seumpamanya bukan hanya menjadi pengukur kepada kredibiliti badan kehakiman, tetapi juga kredibiliti menteri-menteri dan ahli politik. Begitulah juga dengan badan-badan penguatkuasa di peringkat pusat atau negeri. Bahkan keyakinan rakyat terhadap institusi-institusi Islam dalam negara juga suatu yang boleh diperdebatkan sekali.

6. Kalaulah tidak ada langkah sungguh-sungguh untuk menyemai semula kepercayaan dalam diri rakyat kepada semua badan itu, negara mungkin akan berdepan dengan keadaan yang lebih sukar.

7. Kepada rakan-rakan, tak perlulah terlalu seronok atau terlalu berduka dengan keputusan hari ini. Perjalanan masih panjang untuk membina negara yang maju, kuat dan berdaulat.

Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni
Presiden ISMA

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button