Berita UtamaDunia

70,000 bantah kerajaan Czech lebihkan Ukraine berbanding rakyat sendiri

Penunjuk perasaan tuntut perubahan, selesai isu harga elektrik dan gas

PRAGUE, 7 Safar 1444H, Ahad – Kira-kira 70,000 orang berhimpun di Prague membantah tindakan kerajaan Czech yang lebih memfokuskan Ukraine berbanding rakyat negara itu sendiri.

Demonstrasi diadakan di Dataran Wenceslas yang ikonik di bandar semalam, apabila para peserta menuntut peletakan jawatan Petr Fiala, yang menjadi Perdana Menteri Disember tahun lalu.

Penunjuk perasaan turut menyuarakan tentangan terhadap Kesatuan Eropah (EU) dan pakatan tentera Barat NATO.

Mereka juga melepaskan kemarahan terhadap peningkatan inflasi sehingga negara mengambil sejumlah besar ekspatriat Ukraine sejak Februari, apabila Russia memulakan operasi ketenteraan di Ukraine.

Penganjur berkata, negara Eropah tengah itu perlu berkecuali dari segi ketenteraan, sesuatu yang telah menjadi mustahil oleh keanggotaannya dalam NATO.  

Mereka juga menuntut kerajaan mendapatkan kontrak langsung dengan pembekal gas, termasuk Russia.

“Matlamat demonstrasi kami adalah untuk menuntut perubahan, terutamanya dalam menyelesaikan isu harga tenaga, terutamanya elektrik dan gas.

“Jika tidak diselesaikan, ia akan memusnahkan ekonomi kami pada musim luruh ini,” kata penganjur bersama acara Jiri Havel kepada laman web berita iDNES.cz.

Perhimpunan itu berlaku sehari selepas kerajaan terselamat daripada undi tidak percaya di tengah-tengah dakwaan pembangkang yang tidak bertindak terhadap inflasi dan harga tenaga.

Perhimpunan itu tidak disenangi kerajaan, dengan Perdana Menteri Petr Fiala mendakwa bahawa ia telah dikumpulkan oleh ‘orang pro-Russia, yang hampir dengan kedudukan ekstremis dan kepentingannya bertentangan dengan  Republik Czech.

Republik Czech, yang kini memegang jawatan Presiden EU yang bergilir, telah menerima kira-kira 400,000 pelarian dari Ukraine sejak perang dengan Russia bermula pada 24 Februari.

Pihaknya memberikan bantuan ketenteraan dan kemanusiaan yang besar kepada negara yang dilanda perang itu. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button