Berita UtamaDunia

Kemelesetan ekonomi Lubnan semakin membimbangkan

Keputusan hapuskan subsidi bahan api secara kekal dorong tunjuk perasaan

BEIRUT, 16 Safar 1444H, Selasa – Kemelesetan ekonomi Lubnan bertambah buruk pada Isnin apabila penunjuk perasaan menyekat jalan raya di Beirut dan Tripoli kerana bekalan elektrik terputus selain keputusan Banque du Liban – bank pusat – untuk menghapuskan subsidi bahan api secara kekal.

Protes berlaku pada ketika kerajaan sementara Lubnan menyeru campur tangan antarabangsa dalam membantu krisis pelarian Syria di negara berkenaan.

Di Qasqas dan Corniche Al-Mazraa, Beirut, orang ramai menggunakan tong sampah bagi menyekat jalan sebagai tindak balas kepada tamparan kos sara hidup terkini.

Semalam, Banque du Liban berhenti mendapatkan kadar subsidi 20 peratus, mendorong pengimport membeli dolar di pasaran gelap (pada kadar 36,000 paun berbanding dolar) untuk membawa bahan api ke negara itu untuk dijual kepada pemilik stesen minyak.

Mereka sebelum ini telah membeli dolar mengikut platform Sayrafa bank pusat pada kira-kira 7,000 paun kurang daripada kadar pertukaran pasaran gelap.

Juga pada Isnin, Menteri Dalam Negeri Lubnan menggesa wakil kedutaan Barat di negara itu untuk menyatukan dan memenuhi usaha pihak berkuasa bagi menyelesaikan situasi pelarian Syria.

“Mengabaikan isu pelarian Syria boleh membawa kepada peningkatan kemarahan tuan rumah terhadap negara dan penurunan kepercayaan mereka terhadapnya dan sistem keadilan Lubnan, serta akibat sosial dan psikologi yang mungkin ada pada tuan rumah,” katanya.

Dalam laporan yang diterbitkan pada Isnin, Pihak Berkuasa Sungai Litani membuat dakwaan mengenai pelanggaran perjanjian, terutama di wilayah Bekaa, berkaitan perdagangan, penubuhan ladang, penternakan dan pembukaan kedai menjual pakaian, makanan serta peranti elektronik di kem pelarian Syria di Lubnan.

Laporan itu menyatakan bahawa apa yang berlaku bercanggah dengan takrif pelarian dalam perjanjian antarabangsa, adalah pengecualian kepada peruntukan undang-undang Lubnan dan berbeza dengan situasi pelarian di pelbagai negara.

Pihak berkuasa meminta Menteri Dalam Negeri, pasukan keselamatan awam dan dalam negeri serta menteri bagi hal ehwal sosial dan buruh untuk mengambil tindakan yang sewajarnya.

Hasrat pihak berkuasa Lubnan untuk menyelesaikan isu kesesakan dan memulangkan 15,000 pelarian sebulan ke Syria telah ditolak oleh agensi Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi Pelarian.

Perdana Menteri Sementara Lubnan, Najib Mikati baru-baru ini menghantar surat kepada Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres yang menggariskan kebimbangannya terhadap krisis pelarian. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button