Berita Utama

Sikap tak peduli masalah pendengaran antara punca warga emas nyanyuk

Masalah itu juga sebabkan mereka rasa terasing, kecewa, tidak yakin

KOTA BHARU, 2 Muharram 1444H, Ahad – Sikap kurang ambil peduli terhadap masalah pendengaran pada peringkat awal dalam kalangan warga emas menyebabkan golongan itu berisiko menghidap penyakit nyanyuk (dementia).

Ketua Pegawai Eksekutif Eartistic Sdn Bhd Dr Nur Shasa ‘Ain Abdul Aziz berkata masalah pendengaran juga menyebabkan golongan itu kurang berkomunikasi, rasa terasing, kecewa, tidak yakin dan sukar bersosial.

“Gangguan ini berlaku secara beransur-ansur mengikut tahap serta bacaan desibel terhadap frekuensi bunyi dan ia boleh bersifat kekal atau hilang kepekaan pada usia lanjut (presbycusis) akibat proses degenerasi organ pendengaran.

“Secara umum, menerusi kajian dalam portal kesihatan di Malaysia kira-kira 30 peratus dalam kalangan warga tua berusia antara 65 hingga 75 tahun dan 50 peratus dalam kalangan usia 75 tahun mengalami masalah pendengaran sehingga 2019,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Program Kesedaran dan Saringan Pendengaran Dalam Kalangan Warga Emas di Pusat Warga Emas (PAWE) Kemumin, Pengkalan Chepa di sini hari ini.

Ceramah serta pemeriksaan saringan pendengaran itu melibatkan 60 warga emas dan turut dihadiri Ahli Audiologi Pusat Pendengaran Eartistic Cawangan Kelantan Fatin Zafirah Juhar Nawawi dan Pengerusi PAWE Kemumin Datuk Roomai Nor Ali.

Mengulas lanjut, Dr Nur Shasa ‘Ain berkata masalah pendengaran boleh dihadapi oleh setiap lapisan umur yang jika tidak dirawat dengan segera boleh memberi risiko lebih serius.

“Pesakit yang mengalami gangguan pendengaran mestilah mengambil ubat melalui pemantauan doktor dan tidak mengorek telinga menggunakan putik kapas atau benda-benda tajam yang boleh merosakkan gegendang telinga,” katanya.

Sementara itu, Roomai Nor berkata program julung kali itu diadakan bertepatan dan bersesuaian dengan pusat aktiviti harian warga emas berkenaan memandangkan ada dalam kalangan ahlinya mengalami masalah pendengaran sama ada masih di peringkat awal mahupun serius.

“Ada di antara warga emas ini layak mendapat alat pendengaran percuma di bawah Skim Peduli Kesihatan untuk Kumpulan B40 (PeKa B40), selain mereka adalah penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), pesara tentera dan pesara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) atau yang masih berkhidmat,” katanya.

Seorang warga emas di PAWE Kemumin, Mustapha Mohamad Noor, 71, berkata beliau sudah memakai alat pendengaran sejak tiga tahun lepas setelah mengalami gangguan tidak dapat mendengar dari arah belakang.

“Setiap enam bulan sekali alat pendengaran perlu diservis supaya dapat digunakajn dengan lebih lancar dan tahan lama,” kata pesara guru itu. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button