Berita UtamaDunia

China sokong perkukuhkan BRICS, jadikan ‘tadbir urus global lebih adil’

40 negara berminat sertai organisasi, imbangi hegemoni Barat pimpinan AS

BEIJING, 7 Safar 1445H, Khamis – Presiden China, Xi Jinping menggesa usaha memperluaskan kuasa BRICS dipercepatkan, bagi membantu dunia memperoleh tadbir urus global yang ‘lebih adil’.

Xi membuat kenyataan itu ketika berucap pada sidang kemuncak ke-15 pemimpin BRICS di bandar Johannesburg di Afrika Selatan.

BRICS dianggotai Brazil, Russia, India, China dan Afrika Selatan, sebagai alternatif Beijing serta Moscow untuk menyaingi Barat.

Ia merangkumi kira-kira 40 peratus daripada populasi dunia dan satu perempat daripada keluaran dalam negara kasar global.

Pasukan BRICS adalah gelaran yang diberi ahli ekonomi Goldman Sachs, Jim O’Neill, pada 2001 bagi menggambarkan kebangkitan Brazil, Russia, India dan China, yang mengadakan sidang kemuncak pertama pada 2009 di Russia.

Presiden China itu berkata, beliau gembira melihat negara membangun menunjukkan semangat yang tinggi dalam menyertai BRICS dan ramai yang telah memohon untuk menyertainya.

“Kita harus membenarkan lebih banyak negara menyertai BRICS dalam usaha untuk menjadikan tadbir urus global lebih adil dan saksama,” kata Xi.

Afrika Selatan bulan lalu berkata, lebih 40 negara lain telah menyatakan minat untuk menyertai organisasi itu, yang bertujuan untuk mengimbangi hegemoni Barat pimpinan AS dalam hal ehwal global.

Daripada jumlah itu, 22 telah secara rasmi meminta untuk menyertainya.

Walaupun terdapat pelbagai keutamaan ekonomi dan politik di kalangan ahli sedia ada dan persaingan antara China dan India, nampaknya terdapat konsensus umum di kalangan lima pemimpin pada dasarnya.

Dalam pertemuan itu, Perdana Menteri, India Narendra Modi juga berkata, India menyokong penuh pengembangan BRICS dan mengalu-alukan langkah ke hadapan dengan konsensus mengenai perkara ini.

“Kami akan terus bekerjasama untuk mengukuhkan suara selatan global.

“Ia akan menangani kemiskinan, pendidikan, teknologi, perkhidmatan kesihatan, dan isu-isu lain,” katanya.

Russia dan Afrika Selatan telah pun menyuarakan sokongan untuk pengembangan BRICS.

Potensi pengembangan blok tersebut, yang dirujuk sebagai BRICS +, bertujuan untuk mengubah ia menjadi blok geopolitik untuk mencabar penguasaan kewangan dan mata wang Barat.

Iran antara puluhan negara yang mendapatkan keahlian dalam BRICS dan telah mengemukakan permohonan rasmi untuk menyertai badan itu.

Presiden Iran, Ebrahim Raeisi bersedia untuk berlepas ke Afrika Selatan bagi menghadiri acara itu atas jemputan Presiden Afrika Selatan, Cyril Ramaphosa.

Sebagai tambahan kepada pengembangan, ahli BRICS sedang mempertimbangkan peralihan dasar ekonomi yang lebih luas daripada perdagangan berasaskan dolar AS dalam blok itu. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button