Berita UtamaDunia

‘Kami tidak boleh ganti gas Russia’: Emir Qatar

Perang di Ukraine mesti berakhir dan perlu cari penyelesaian

DOHA, 20 Safar 1444H, Jumaat – Emir Qatar, Sheikh Tamim Bin Hamad Al-Thani mengesahkan, bahawa Doha tidak boleh menggantikan gas Russia memandangkan ia merupakan sumber penting untuk pasaran global, sambil menyatakan bahawa negaranya akan tetap membekalkan gas kepada Eropah.

Dalam temu bual dengan akhbar Le Point Perancis, Al-Thani berkata: “Kami mahu membantu negara-negara Eropah dan akan membekalkan mereka dengan gas pada tahun-tahun akan datang, tetapi mereka yang fikir bahawa kami boleh menggantikan gas Russia adalah silap, kerana ia adalah sumber penting untuk pasaran global.”

Apabila ditanya sama ada beliau berpendapat bahawa gas dan gas asli cecair secara khusus akan mengekalkan peranan pentingnya dalam pasaran tenaga antarabangsa, Emir Qatar menjawab: “Gas akan memainkan peranan yang sangat penting dalam tempoh peralihan dan dalam kepelbagaian sumber tenaga dalam jangka masa panjang, kerana ia adalah sumber tenaga bersih.

“Sebagai contoh, kami telah melabur sejumlah besar wang dalam teknologi yang menangkap karbon dan mengurangkan pembakaran. Dan kita tidak boleh lupa bahawa kita bercakap tentang masalah kita, sementara terdapat satu bilion orang dalam dunia hari ini yang tidak mempunyai akses kepada elektrik.

“Kami telah mengambil risiko dan melabur dalam sektor gas sejak tahun 80-an dan 90-an yang lalu, kerana mengetahui bahawa ia adalah sumber tenaga yang akan menjadi sangat penting pada masa hadapan,” tambahnya.

Al-Thani menegaskan bahawa Qatar terutamanya mengeksport tenaga ke negara-negara Asia dan ke Eropah berdasarkan perjanjian jangka panjang.

Ketika ditanya mengenai sekatan Eropah ke atas sektor tenaga Russia, Sheikh Tamim berkata: “Kita perlu berhati-hati dengan sekatan yang merumitkan keadaan bagi seluruh dunia.”

“Dalam kes ini, saya tidak dapat menilai ketepatan keputusan Eropah atau tidak, tetapi kita semua sudah melihat masalah yang disebabkan oleh kekurangan bekalan tenaga di benua Eropah hari ini. 

“Perkara yang paling penting ialah kita semua mengalami status quo, kedua-dua pada tahap tenaga dan pada tahap pemakanan, dan atas sebab ini, perang di Ukraine mesti berakhir, dan kita mesti mencari penyelesaian,” katanya. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button