Berita UtamaDunia

Lebih 14,000 kanak-kanak Yaman dibunuh pemberontak Houthi sejak 2014

Gesa PBB beri tekanan, hentikan pencabulan terhadap penduduk

ADEN, 23 Safar 1444H, Isnin – Pemberontak Syiah Houthi telah membunuh dan mencederakan kira-kira 14,000 kanak-kanak di Yaman sejak perang saudara meletus pada 2014.

Dalam ucapan di luar pusingan ke-51 perbincangan umum Artikel 2, Pertubuhan Hak Asasi Manusia berkata, ia mendokumentasikan pembunuhan 7,500 kanak-kanak, termasuk 1,100 di Taiz.

Ucapan itu – yang dipetik Agensi Berita SABA – melaporkan kira-kira 8,310 kanak-kanak cedera dalam tembakan sporadis di kawasan kejiranan berpenduduk di mana sekolah, hospital, pasar, dan kawasan permainan menjadi sasaran.

Pertubuhan itu menggesa Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk memberi tekanan kepada militia yang disokong Iran bagi menghentikan pencabulannya terhadap rakyat Yaman dan menamatkan kepungan ke atas Taiz, yang telah menjejaskan ribuan kanak-kanak sejak 2014.

Suruhanjaya Tinggi Hak Asasi Manusia telah menyampaikan taklimat mengenai situasi di Yaman di mana petunjuk mengenai hak asasi manusia semakin merosot di tengah-tengah kekejaman Houthi. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button