Berita UtamaIstimewa

Persoal dana vernakular, DAP ancam kesetiaan pada negara

Tidak letakkan kesatuan serta perpaduan kaum sebagai keutamaan

Oleh Fazleen Safina

BANGI, 26 Rabiulawal 1442H, Khamis – DAP sedang mengancam perasaan setia kepada negara dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan selepas mengkritik tindakan kerajaan tidak menyalurkan bantuan kepada sekolah vernakular dalam Belanjawan 2021.

Tindakan itu juga mempamerkan sisi tamak parti rasis serta cauvinis berkenaan, ekoran tidak meletakkan kesatuan dan perpaduan kaum sebagai keutamaan.

Ahli Jawatankuasa Pusat gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Shuhaib Ar-Rumy Selamat menyifatkan, tindakan berkenaan sebagai memperjudikan masa depan pendidikan negara.

Beliau juga kecewa apabila isu pendidikan terus dijadikan sebagai modal politik golongan tidak bertanggungjawab semata-mata mahu meraih undi.

“Isu vernalular terus menjadi gula-gula politik oleh parti kaum Cina.

“Parti-parti Cina tamak berlumba mengejar peruntukan khas untuk sekolah vernakular demi survival politik masing-masing,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

Terdahulu, ADUN DAP, V Ganabatirau mahu kerajaan mempertimbangkan semula peruntukan khas kepada sekolah vernakular.

“Sebelum ini sejak 2013, tiap-tiap tahun SJKT (Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil) dan SJKC (Sekolah Jenis Kebangsaan Cina) dapat peruntukan khas RM50 juta masing-masing.

“Kali ini, PN umum RM800 juta secara am untuk semua sekolah. Jadi, kemungkinan sekolah vernakular tidak akan ada keutamaan.

“Kerajaan PN perlu pertimbangkan semula peruntukan khas dalam RM800 juta ini,” dakwanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button