Berita UtamaDunia

Majoriti ciapan anti-Islam di Twitter dari AS, UK dan India

India saksikan angka tertinggi, dengan 871,379 ciapan Islamofobia

MELBOURNE, 24 Safar 1444H, Selasa – Hampir 86 peratus kandungan anti-Islam di media sosial Twitter datang dari Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan India, menurut laporan Majlis Islam Victoria (ICV) yang berpangkalan di Australia.

Dalam tempoh dua tahun, antara 28 Ogos 2019 dan 27 Ogos 2021, India menyaksikan angka tertinggi, dengan 871,379 ciapan Islamofobia, diikuti AS dengan 289,248, dan UK, dengan 196,376.

Laporan Islamofobia in the Digital Age, menyatakan bahawa di India, Islamofobia yang berleluasa adalah hasil daripada normalisasi kebencian terhadap umat Islam oleh Parti Bharatiya Janata Party (BJP) yang memerintah.  

Di AS, Islamofobia telah lama menjadi masalah, yang diburukkan secara dramatik oleh retorik perkauman, konspirasi dan menghasut yang digunakan oleh Donald Trump, menurut laporan itu.

Bagi UK, kelaziman tweet anti-Islam dikaitkan dengan pelbagai faktor, termasuk jangkauan global kebencian Trump, isu lama negara dengan sentimen anti-migran, dan perkauman biasa bekas Perdana Menteri Boris Johnson.

Menurut ICV, terdapat sekurang-kurangnya 3,759,180 ciapan Islamofobia yang dibuat di Twitter antara 28 Ogos 2019 dan 27 Ogos 2021. 

Selepas hampir setahun, 85 peratus daripada ciapan penuh kebencian masih dalam talian; hanya 14.8 peratus akhirnya telah tiada, sama ada ia telah disembunyikan melalui tetapan privasi, dikeluarkan oleh pengguna atau dipadamkan oleh pengendali aplikasi.

“Kami membuat kesimpulan bahawa Twitter secara drastik gagal mengeluarkan kandungan anti-Islam.

“Ini tidak menghairankan memandangkan mereka tidak menyaring hantaran mengenai kebencian secara automatik, sebaliknya hanya bertindak sebaik laporan telah difailkan…,” katanya.

Tiga tema utama biasa yang diperhatikan dalam ciapan anti-Islam termasuk: perkaitan agama dengan keganasan, gambaran lelaki Islam sebagai pelaku keganasan seksual, dan ketakutan bahawa orang Islam ingin mengenakan undang-undang syariah kepada orang lain.

Jenis ciapan lain termasuk teori konspirasi bahawa orang Islam dihantar sebagai pendatang untuk membiak dalam komuniti bukan Islam.

Ia juga termasuk gangguan yang disasarkan kepada tokoh masyarakat Islam, dan pencirian penyembelihan halal sebagai tidak berperikemanusiaan. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button