Berita Utama

Kerajaan sekarang lemah tak sedia berdepan kemelesetan ekonomi: Tun M

Tiada badan khusus untuk bincang masalah kemelesetan tahun depan

BANGI, 27 Safar 1444H, Sabtu – Kerajaan memerintah dilihat sebagai lemah dan tidak bersedia berdepan jangkaan kemelesetan ekonomi dunia pada tahun hadapan.

Bahkan, kerajaan yang terdiri daripada kerjasama Perikatan Nasional (PN) dan Barisan Nasional (BN) itu juga didakwa tidak tahu menguruskan negara.

Malah, Pengerusi Penaja Gerakan Tanah Air (GTA), Tun Dr Mahathir Mohamad percaya, mereka tidak memiliki pasukan yang boleh membincangkan perihal idea bagaimana mengatasi masalah ini.

Katanya, kemelesetan ekonomi dunia bukanlah satu perkara yang boleh dihapuskan namun dengan usaha ia boleh dikurangkan kesan buruknya.

“Kerajaan sekarang ini nampak lemah, tak tahu macam mana nak urus keadaan dalam negara.

“Dulu walaupun kita diserang, diserang untuk menjatuhkan nilai mata wang tetapi kita mampu lawan sehingga kita pulih semula.

“Tetapi saya tak nampak kerajaan yang ada ini mempunyai satu badan khusus yang diduduki oleh pakar-pakar untuk membincang pasal masalah ‘recessi’ (kemelesetan),” dakwanya.

Beliau berkata demikian dalam program Hard Talk bersama Tun Dr Mahathir Mohamad, di sini hari ini.

Sebelum ini Bank Dunia memberi amaran, dunia mungkin terjerumus ke dalam kemelesetan pada 2023 ketika bank-bank pusat secara serentak menaikkan kadar faedah untuk bertindak balas terhadap inflasi.

Bank-bank pusat di seluruh dunia menaikkan kadar faedah tahun ini pada tahap yang tidak pernah disaksikan sejak lima dekad lalu, trend yang berkemungkinan berterusan sehingga tahun depan, kata Bank Dunia.

Dalam pada itu, Dr Mahathir menggesa, rakyat untuk menolak pemimpin yang terpalit dengan masalah ‘berat’ menjelang pilihan raya.

Katanya, ini demi memastikan perjalanan pentadbiran negara lancar tanpa sebarang faktor yang boleh menghancurkan.

“Menyalahgunakan kuasa, cuba membersihkan wang haram itu bukan jenis orang Melayu kita perlu sokong.

“Kita sokong orang Melayu yang bersih dan dalam Gerakan Tanah Air ini kita pilih-pilih dan bukan semua orang kita terima,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button