Pendapat

Bina masyarakat atas dasar patuh pada syariah

Letakkan diri dalam kancah perjuangan bela agama

SEMOGA tahun ini kita harungi dengan penuh kesedaran dan kesungguhan, sebagai seorang muslim yang hakiki, warganegara yang setia, dan ahli dalam masyarakat yang peka dan cakna dalam pembinaan masyarakat dan pembangunan negara.

Pandangan seorang muslim perlu melangkaui kepentingan peribadinya sendiri  bagi melihat dari perspektif umat yang mana dia adalah sebahagian daripadanya.

Islam yang kita junjung mengajar kita untuk menjadi seorang yang proaktif dan meletakkan diri dalam kancah perjuangan membela umat dan menjaga agama.

Mari kita bina masyarakat kita atas dasar kepatuhan kepada syariah, ketinggian akhlak dan moral, kesatuan ummah, pembudayaan ilmu, dan kesetiaan kepada tanah air bagi membangun aspirasi ummah fadhilah (umat yang unggul) pada masa akan datang.

“Setiap manusia keluar berpagian, lalu menjual dirinya, samada ia membebaskannya atau menghancurkannya” – Hadis Riwayat Muslim

Ustaz Ahmad Syamil bin Mohd Esa
Pengarah Sekretariat
Majlis Ulama ISMA (MUIS)

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button