Berita Utama

Permohonan Zahid kembalikan pasport secara kekal ditolak

Mahkamah cadang TPM mohon dokumen perjalanan diplomatik untuk tugas rasmi

KUALA LUMPUR, 12 Rejab 1444H, Jumaat – Mahkamah Tinggi di sini menolak permohonan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk mendapatkan akses kekal kepada pasportnya, tetapi mencadangkan beliau memohon dokumen perjalanan diplomatik.

Sebelum ini, Ahmad Zahid memohon pasportnya dikembalikan atas dasar untuk membantunya melaksanakan fungsi rasminya sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Hakim Collin Lawrence Sequerah ketika menolak permohonan itu berkata, salah satu syarat jaminan Ahmad Zahid ialah beliau menyerahkan pasportnya kepada mahkamah.

Beliau berkata, Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa semua individu adalah sama rata di sisi undang-undang.

“Sebelum undang-undang, tidak akan ada keistimewaan, orang atau kelas di atas undang-undang,” kata hakim itu.

Hakim Sequerah berkata, mahkamah bagaimanapun mengambil maklum bahawa Ahmad Zahid sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah mempunyai tugas rasmi untuk dilaksanakan.

“Tugas-tugas ini tidak boleh bertentangan dengan kewajipan untuk pergi ke mahkamah (yang) juga mempunyai fungsi untuk dilaksanakan,” katanya.

Oleh itu, mahkamah membenarkan Ahmad Zahid mempunyai akses sementara kepada pasportnya bagi tujuan memohon pasport diplomatik.

Berikutan itu, Ahmad Zahid perlu memulangkan pasportnya kepada mahkamah.

Pada 20 Januari, Ahmad Zahid memfailkan permohonan pelepasan kekal pasportnya, yang menurutnya dilakukan secara bona fide (dengan niat baik) supaya dia dapat melaksanakan tugas rasminya.

Pasportnya sebelum ini diserahkan kepada mahkamah sebagai syarat jaminan tambahan selepas dia didakwa atas 47 pertuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram membabitkan yayasan amal Yayasan Akalbudi (YAB), yang kini di peringkat pembelaan.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button