Berita UtamaDunia

AS, Perancis dan Itali hantar lebih banyak senjata ke Ukraine

Washington belanja lebih AS$29 bilion demi peperangan

WASHINGTON, 13 Rejab 1444H, Sabtu – Amerika Syarikat (AS), Perancis, dan Itali akan menghantar lebih banyak senjata ke Ukraine, mengetepikan amaran Russia, yang sedang menjalankan operasi ketenteraan terhadap republik bekas Soviet itu.

Pentagon pada hari Jumaat mengumumkan pakej senjata baharu bernilai $2.2 bilion untuk Ukraine termasuk bom dan roket, dengan menggandakan julat peluru yang telah digunakan oleh Kiev terhadap tentera Russia.

Jurucakap Pentagon, Pat Ryder mengenal pasti peluru baharu itu sebagai Bom Lancaran Darat Berdiameter Kecil (GLSDB).

“Ini memberi mereka keupayaan jarak yang lebih jauh…,” katanya mengenai peluru yang dilaporkan boleh mencapai sasaran sehingga 150 kilometer (93 batu) jauhnya.

GLSDB berpotensi memberi Ukraine keupayaan untuk menyerang di mana-mana lokasi di Donbas, yang menampilkan Luhansk dan Donetsk, serta wilayah lain, yang telah diambil alih oleh Moscow.

Kumpulan senjata baharu Amerika menjadikan jumlah bantuan AS untuk Ukraine lebih $29 bilion sejak bermulanya konflik pada Februari tahun lalu.

Sejak awal perang, sekutu Barat Ukraine, termasuk Washington dan Kesatuan Eropah, telah membekalkan konsainan besar persenjataan berat ke Kiev dan menampar Russia dengan banyak sekatan.  

Moscow berkata langkah sedemikian hanya akan memanjangkan perang. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button