Berita Utama

Bantuan tunai golongan sasar diumum esok

Kerajaan ambil berat kebajikan rakyat khususnya B40

KUALA LUMPUR, 2 Syaaban 1444H, Khamis – Pemberian bantuan tunai terus bagi mengurangkan kemiskinan akan diumumkan dalam Bajet 2023 esok (24 Februari), kata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam jawapan bertulis Parlimen, beliau berkata, kerajaan komited memastikan bantuan tunai terus disalurkan kepada golongan sasar bagi menangani peningkatan kos sara hidup.

“Setiap manifesto daripada parti politik yang membentuk Kerajaan Persekutuan sekarang akan diperhalusi oleh Kementerian Kewangan. Kerajaan mengambil berat tentang kebajikan setiap lapisan masyarakat khususnya golongan B40,” katanya.

Beliau berkata demikian menjawab soalan Zahari Hasan (PN-Padang Rengas) yang meminta menyatakan sama ada kerajaan akan melaksanakan skim bantuan pendapatan asas untuk isi rumah berpendapatan kurang RM2,208 sebulan.

Zahari bertanyakan sama ada isi rumah ini akan menerima wang tunai setiap bulan sebagai sebahagian daripada usaha membasmi kemiskinan.

Anwar seperti dilapor The Star berkata, kerajaan mengambil berat mengenai kebajikan semua rakyat Malaysia, terutamanya golongan berpendapatan B40.

“Pada 2022, kerajaan memperuntukkan sejumlah RM8 bilion untuk pelaksanaan bantuan tunai terus kepada 8.7 juta penerima dalam usaha menangani kos sara hidup yang dihadapi rakyat selepas pandemik COVID-19,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan telah memperkenalkan Caruman Tunai Rahmah tahun ini bagi meringankan beban golongan kurang berkemampuan, dengan berkata seramai 8.7 juta penerima B40 berpendapatan bulanan di bawah RM5,000 menerima fasa pertama pembayaran melibatkan RM1.67 bilion daripada 17 Januari.

“Selain itu, selain Sumbangan Tunai Rahmah, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) turut menyediakan skim bantuan kanak-kanak sehingga RM1,000 sebulan kepada keluarga miskin.

“Skim itu termasuk mereka yang berpendapatan di bawah paras kemiskinan iaitu RM1,169 sebulan,” katanya lagi

Anwar dijangka membentangkan Bajet 2023 yang disemak pada Jumaat atas kapasitinya sebagai Menteri Kewangan selepas pentadbiran terdahulu di bawah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob membentangkan Bajet pada 7 Oktober tahun lepas, membabitkan peruntukan RM372.3 bilion.

Pada 20 Disember tahun lepas, Anwar meluluskan ‘bajet mini’ sebanyak RM107.72 bilion yang diluluskan untuk membolehkan gaji kakitangan awam, utiliti, biasiswa, bayaran kebajikan serta perkhidmatan pendidikan dan penjagaan kesihatan dibayar sehingga Bajet 2023 yang baharu diluluskan.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button