Berita UtamaDunia

Mesir jual 10 peratus saham Telecom Egypt tangani krisis ekonomi

Keperluan mendesak Kaherah naikkan mata wang negara

 

KAHERAH, 15 Syaaban 1444H, Rabu – Mesir menawarkan 10 peratus saham dalam Telecom Egypt, kerana kerajaan kekurangan wang dan cuba menangani krisis ekonomi yang semakin meningkat.

Bulan lalu, Mesir mengumumkan rancangan untuk menjual kepentingan dalam sekurang-kurangnya 32 syarikat milik kerajaan pada akhir Mac 2024. 

Telekom Mesir tidak termasuk dalam senarai, tetapi keputusan terbaharu yang dilaporkan Bloomberg dan cawangan lain pada Selasa, menggambarkan keperluan mendesak Kaherah untuk menaikkan mata wang.

Telecom Egypt mempunyai sejarah panjang dan syarikat itu adalah 80 peratus milik kerajaan. 

Dibina oleh Syarikat Telegraf Timur Inggeris pada tahun 1854, ia bertanggungjawab untuk talian telegraf pertama di Mesir, menelusuri antara Kaherah dan Alexandria. 

Kerajaan Mesir membeli syarikat itu pada akhir abad ke-19 dan kini mempunyai kira-kira 53,000 kakitangan.

Negara paling ramai penduduk di dunia Arab itu terjejas teruk oleh dua kesan perang Russia-Ukraine dan pandemik COVID-19 yang menaikkan harga barangan import. 

Pelabur asing menarik AS$22 bilion daripada pasaran hutang Mesir tahun lepas dan mereka enggan untuk masuk semula apabila kenaikan kadar faedah di Barat telah menjejaskan daya tarikan hutang Mesir. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button