Berita Utama

Projek ECRL hampir 40 peratus siap

2023 kemuncak pembinaan stesen, pelancaran rasuk

KUALA LUMPUR, 28 Syaaban 1444H, Selasa – Pembinaan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) telah mencapai 39.64 peratus siap setakat Januari, kata Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook.

Beliau berkata, laluan dan lokasi stesen ECRL telah dimuktamadkan selepas mendapat kelulusan skim kereta api.

Katanya, tarikh siap bagi Seksyen A (Kota Bharu ke Dungun), Seksyen B (Dungun ke Mentakab), dan Seksyen C1 (Mentakab ke ITT Gombak) kekal seperti yang dijadualkan pada 31 Disember 2026.

Seksyen C2 (Gombak ke Pelabuhan Klang) dijangka siap pada 31 Disember 2027, katanya.

“ECRL akan menyaksikan 2023 sebagai tahun kemuncak pembinaannya melibatkan pelancaran rasuk, pembinaan stesen, peletakan landasan dan lain-lain (kerja berkaitan).

“Kebanyakan kerja pembinaan sedang giat dijalankan dengan kerja-kerja tertentu tertumpu kepada Seksyen A, Seksyen B, dan Seksyen C1a dari Kelantan ke Pahang.

“Antara kerja itu ialah pembinaan jambatan menggunakan jentera pelancar rasuk serta kerja-kerja menggali dan terowong,” katanya dalam jawapan bertulis parlimen kepada soalan Datuk Seri Jalaluddin Alias ​​(BN-Jelebu).

Loke seperti dilapor NST berkata, kerja-kerja awal pada terowong lain telah dimulakan seperti Terowong Gombak dan Terowong Serendah yang kedua-duanya terletak di Selangor.

“Kerja-kerja struktur seperti jambatan, jejambat dan aktiviti subgred sedang giat dijalankan di sepanjang penjajaran ECRL.”

Pemilikan semula tanah di bawah Seksyen 8 Akta Pengambilan Tanah 1960 di Selangor bagi Seksyen C1b (daerah Gombak) telah diwartakan pada 22 Disember 2022, kata Loke.

“Sementara itu, Seksyen C2 (Gombak – Serendah – Pelabuhan Klang) telah diwartakan pada 12 Jan 2023,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button